Kruidnoten tiramisu

Kruidnoten-tiramisu
 

 

Er zijn maar weinig desserts die zoveel aantrekkingskracht hebben als tiramisu. Dit van oorsprong Italiaanse gerecht heeft de hele wereld veroverd en een langdurige liefdesrelatie opgebouwd met menig smaakpapil. Zo ook met die van mij.

De lekkerste versie heb ik ooit gegeten in Florence, waar een dame op leeftijd in haar winkeltje zelfgemaakte tiramisu verkocht. Al na één hap voelde ik mij de gelukkigste persoon op aarde. En dit is niet verwonderlijk, want tiramisu betekent letterlijk ‘trek mij omhoog’, wat geïnterpreteerd zou kunnen worden als ‘maak me blij’: nou, dat is gelukt! De tiramisu uit Florence overtreffen zal nooit ofte nimmer gaan lukken, maar de kruidnoten tiramisu die ik een tijdje geleden gemaakt heb mag er ook zeker zijn.

Een traditionele tiramisu bestaat uit Italiaanse savoiardi, mascarpone, zabaglione, espresso, marsala en cacaopoeder, maar voor dit recept heb ik de savoiardi vervangen door kruidnoten en de marsala door Amaretto. Het resultaat is een verrukkelijke (Nederlandse) variant op het origineel. Een groot pluspunt is dat het helemaal niet moeilijk is om deze tiramisu te maken: het is een kwestie van opbouwen en dat duurt niet heel erg lang en vereist ook weinig vaardigheid. Het enige wat je nodig hebt is geduld, want er zit enige tijd tussen het samenstellen van dit dessert en het eten ervan. Maar het is de moeite waard. Op pakjesavond zul je er ook zeker hoge ogen mee gooien.

Tip: vanwege de rauwe eieren en de alcohol is dit gerecht niet geschikt voor kinderen en zwangere vrouwen. Als je traditionele tiramisu wilt maken, maar geen Italiaanse savoiardi hebt, dan kun je ook ‘gewone’ lange vingers gebruiken. In plaats van marsala kun je ook cognac gebruiken (ongeveer 100 gram).


Ingrediënten

  • 2 eieren, gesplitst
  • 60 g kristalsuiker
  • 250 g mascarpone
  • merg van 1 vanillestokje
  • 200 g espresso of zeer sterke koffie
  • 5 el amaretto
  • ca. 200 g kruidnoten
  • cacaopoeder
Extra nodig
Rechthoekige lage schaal of enkele kleine schaaltjes
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, minstens zes uur wachten

Werkwijze


  • Klop de 2 eidooiers luchtig met 30 g kristalsuiker en het vanillemerg.
  • Spatel dit door de mascarpone.
  • Klop de 2 eiwitten stijf met 30 g kristalsuiker. Spatel het eiwit zo luchtig mogelijk door het mascarponemengsel.
  • Roer de espresso met de amaretto goed door elkaar.
  • Bedek de bodem van de schaal(tjes) met kruidnoten die je steeds kort onderdompelt in de koffie. Kijk uit: de kruidnoten vallen snel uit elkaar. Leg dus geen voorraadje aan, maar dip per keer twee of drie kruidnoten in de koffie tot ze doordrenkt zijn.
  • Bestrijk de kruidnotenlaag met de helft van het mascarponemengsel.
  • Maak daarop weer een laag met kruidnoten en sluit af met een laag mascarpone. Strijk de mascarpone zo glad mogelijk.
  • Laat de tiramisu minstens een halve dag in de koelkast opstijven.
  • Bestrooi de tiramisu voor het serveren met wat cacaopoeder.




Bron recept: Maak van de noot een deugd, Marije Sietsma e.a.

Reacties

  1. Hoi,

    Voor hoeveel personen is dit gerecht?
    En heb je er 200gram koffie nodig als je er enkel kruidnootjes in drenkt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, het ligt er een beetje aan of je een grote eter bent / grote eters hebt (mijn zus & ik zouden dit recept makkelijk met z'n tweetjes kunnen verorberen ;) ), maar ik denk dat het genoeg is voor ongeveer 3-4 personen (het zijn dan kleine porties). Het is al weer een tijd geleden dat ik dit recept gemaakt heb, dus ik weet het met de koffie niet precies meer, maar als ik het me goed herinner (en dus goed opgeschreven heb) heb je inderdaad zoveel nodig. Groeten Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten