Liefdescakejes

Liefdescakejes / Valentijnscakejes
 
 

Nog een paar dagen en dan is het weer zover: Valentijnsdag. Een jaarlijks terugkerende "feestdag" waar ik persoonlijk niet zo veel mee heb. De bloemen, roze of rode heliumballonnen (al dan niet in de vorm van een hart) of sentimentele kaarten zijn niet echt aan mij besteed. Ik ben echt een passieveling op het gebied van Valentijn: ik zal geen kaartjes versturen en verwacht er ook geen te krijgen. Mij zul je deze dag dus niet smachtend bij de brievenbus aantreffen.

Deze “feestelijke” dag voelt voor mij te veel als een verplichting: een dag die je leuk moet vinden en waaraan je mee moet doen. Net alsof je je geliefde niet op een andere (elke?) dag van het jaar je liefde kan tonen. En wanneer je een vrijgezel zonder date bent vindt de hele wereld dit extra lullig & zielig voor je, want op Valentijnsdag alleen zijn is natuurlijk dramatisch…

Geloof mij maar, ook in je eentje kun je deze dag prima doorkomen: gewoon al die commercie aan je voorbij laten gaan en doen wat je op een normale dag ook zou doen. Maar omdat ik elk excuus om iets lekkers te bakken met beide handen aangrijp, heb ik besloten om dit jaar wel deze 'Liefdescakejes' van Nigella Lawson (Feest) te maken. Ik vier dan wel geen Valentijn, maar dat betekent niet dat ik niet iets kan bakken voor diegene van wie ik houd: mijn familie, mijn vrienden en natuurlijk mezelf. Deze liefdevolle bakseltjes zijn eigenlijk gewoon simpele vanillecakejes met een soort van mierzoete meringue topping. Wanneer je het hartvormig strooisel weglaat zijn ze ook fantastisch op elke andere (feest)dag van het jaar.

Tip: de topping op de cakejes is heel erg zoet en het hartvormige strooisel maakt het alleen maar zoeter. Dus hoewel het er schattig uitziet, is het misschien lekkerder om het strooisel weg te laten. Om toch een beetje in de Valentijns-stemming te blijven kun je eventueel als alternatief wat rode of roze voedselkleurstof aan de topping toevoegen.


Ingrediënten

  • 125 g boter, zacht
  • 125 g kristalsuiker
  • 2 eieren
  • 125 g bloem
  • ½ tl zuiveringszout
  • 2 tl bakpoeder
  • 3 tl vanille-extract
  • 2-3 el melk
  • 2 eiwitten
  • 4 el golden syrup
  • 100 g fijne kristalsuiker
  • ¼ tl zout
  • ¼ tl wijnsteenzuur
  • hartvormig strooisel ter decoratie

Extra nodig
Cupcake bakblik met 12 holtes, 12 papieren cupcakevormpjes, spuitzak met rond spuitmondje
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, 15-20 minuten oven, 45 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 200°C (boven- en onderwarmte). Zet de papieren cupcakevormpjes in het bakblik.
  • Doe de zachte boter, 100 g kristalsuiker, 2 eieren, de bloem, het zuiveringszout, het bakpoeder en 2 tl vanille-extract in een kom en klop ze met een handmixer in 2 minuten tot een glad beslag.
  • Voeg de melk toe en klop kort tot je een dik-vloeibaar beslag hebt.
  • Schep het beslag in de vormpjes en bak de cakejes in het midden van de voorverwarmde oven in ongeveer 15-20 minuten goudbruin en gaar.
  • De cakejes zijn gaar wanneer een erin gestoken satéprikker er droog uitkomt.
  • Haal de cakejes uit de oven en laat ze nog 5 minuten in het bakblik staan. Zet de cakejes dan op een rooster om verder af te koelen.


  • Doe de eiwitten, de golden syrup, de fijne kristalsuiker, het zout en het wijnsteenzuur in een vuurvaste kom.
  • Klop deze ingrediënten au bain-marie met een elektrische handmixer tot zich stevige pieken vormen. Dit kost ongeveer 7 minuten, dus wees geduldig.
  • Haal de kom van de pan, zet hem op een koud werkvlak en blijf kloppen terwijl je 1 theelepel vanille-extract toevoegt.
  • Schep het schuim in een spuitzak met een rond spuitmondje en spuit het op de cakejes.
  • Spuit één cakeje per keer en strooi er meteen wat hartvormig strooisel over, want dit schuim word redelijk snel stijf.

 

 


 
 

Reacties