Slagroom-rumtaart

Slagroom-rumtaart
 
 

Heel veel mensen kijken er ieder jaar weer naar uit: carnaval. Gezellig de pronkzitting bezoeken, feesten tot in de vroege uurtjes en samen met de andere feestvierders de plaatselijke optocht bekijken of er in meelopen. En omdat ik van ‘beneden de rivieren’ ben, wordt er van mij verwacht dat ook ik het komend weekend helemaal los ga.

Maar carnaval is (net zoals Valentijnsdag) een feest dat ik lekker aan mij voorbij laat gaan. Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt wel te porren voor een goed feestje, maar in ons dorp draait het in mijn ogen meer om de alcohol dan om het gezellig samenzijn & plezier hebben. En omdat ik nu eenmaal niet erg gecharmeerd ben van zatlappen, vermijd ik al jaren het carnavalsgedruis. Gelukkig zijn er steeds meer mensen in mijn omgeving die dit zuip-feestje ook links laten liggen.

Dat ik geen carnaval vier, betekent natuurlijk niet dat ik mezelf ga zitten te vervelen: ik ga gewoon doen wat ik op een normale vrije zaterdag/zondag/maandag en dinsdag ook zou doen…. lekker mijn eigen ding. En dat betekent dat ik onder andere wat uurtjes in mijn keuken ga doorbrengen. Heerlijk. Dus terwijl het carnavalsfeest op veel plaatsen losbarst, heb ik thuis mijn eigen feestje. En om dit “feestje” wat extra schwung te geven, mag een feestelijke taart absoluut niet ontbreken. Een stukje van deze slagroom-rumtaart zal dit weekend dus zeker op mijn gebaksbordje verschijnen. Hoe hij smaakt? Zoals ik al eens eerder heb gezegd kan een kleine hoeveelheid rum een baksel veranderen van saai in fantastisch: de smaak van deze taart zou ik dan ook willen omschrijven als de overtreffende trap van fantastisch.

Tip: het kost aardig wat tijd om deze taart te maken. Als je wat sneller klaar wilt zijn, kun je de eerste acht stappen van dit recept overslaan en gewoon een pak lange vingers gebruiken. Doop de lange vingers dan één voor één in de rum-suikersiroop.


Ingrediënten

  • 5 eieren (L)
  • 2 eidooiers (L)
  • 90 g fijne kristalsuiker
  • 110 g bloem, gezeefd
  • 10 g custardpoeder, gezeefd
  • zout
  • 361 g kristalsuiker + extra om te bestrooien
  • 2 zakjes vanillesuiker
  • 1 tl citroenrasp
  • 20 g maizena, gezeefd
  • 14 el witte rum
  • 5 blaadjes witte gelatine (8,33 g)
  • 625 ml slagroom
  • 250 ml volle melk
  • pure chocolade hagelslag

Extra nodig
Spuitzak, een glad spuitmondje, een gekarteld spuitmondje, twee bakplaten, bakpapier, ronde springvorm van 23 centimeter doorsnee, ondiepe ruime schaal of braadslee
Tijd (ongeveer)
100 minuten bereiding, 40-43 minuten oven, 5 uur wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte). Bekleed twee bakplaten met bakpapier.
  • Splits 3 eieren. Klop de eidooiers samen met 40 g fijne kristalsuiker romig.
  • Klop in een andere kom de eiwitten met een mespuntje zout stijf. Voeg geleidelijk 50 g fijne kristalsuiker toe.
  • Spatel het dooiermengsel voorzichtig door de stijfgeklopte eiwitten, probeer hierbij de luchtigheid te behouden.
  • Spatel 80 g gezeefde bloem en 10 g gezeefde custardpoeder voorzichtig door het eimengsel. Raak met de spatel ook de bodem van de kom, zodat alles goed gemengd wordt.
  • Vul de spuitzak met gladde spuitmond met het beslag. Spuit op elke bakplaat in spiraalvorm van binnen naar buiten twee cirkels met een doorsnede van 22 centimeter.
  • Strooi wat kristalsuiker over de cirkels en bak de koeken ongeveer 15-18 minuten in de voorverwarmde oven.
  • Laat afkoelen op de bakplaat.


  • Verlaag de oventemperatuur naar 165°C (boven- en onderwarmte). Bekleed de bodem van de springvorm met bakpapier en vet de vorm in.
  • Splits 2 eieren. Klop in een kleine kom de eierdooiers met 18 g kristalsuiker tot een luchtige en romige crème, die als een dik lint van je garde afloopt.
  • Klop in een vetvrije kom de eiwitten met een snufje zout stijf. Voeg tijdens het kloppen geleidelijk 28 g suiker en 1 zakje vanillesuiker toe.
  • Schep het eiwit en de citroenrasp op de dooiercrème. Zeef hier 30 g bloem en 20 g maizena boven.
  • Spatel alles heel luchtig door elkaar. Giet het beslag in de springvorm en strijk het glad.
  • Bak de biscuitbodem in het midden van de voorverwarmde oven in ongeveer 25 minuten gaar.
  • Laat de bodem eerst iets in de vorm afkoelen en stort deze dan op een taartrooster. Laat de bodem helemaal koud worden.


  • Maak de springvorm schoon en bekleed de rand met een hoge kraag van bakpapier.
  • Leg de biscuitbodem met de bovenzijde naar beneden in de springvorm. Besprenkel de bodem met 2 eetlepels rum.
  • Kook in een steelpan 225 g kristalsuiker met 300 ml water in ca. 5 minuten tot een siroop.
  • Roer er 12 eetlepels rum door.


  • Week 5 blaadjes witte gelatine minstens 30 minuten in ruim koud water.
  • Klop 250 ml slagroom stijf.
  • Klop in een hittebestendige kom 2 eidooiers met 45 g suiker, 1 zakje vanillesuiker en een snufje zout tot een romige crème.
  • Klop er 250 ml melk door. Verwarm dit al roerende au bain-marie tot het een gebonden saus is.
  • Los er van de pan af de goed uitgeknepen gelatine in op.
  • Zet de kom in een bak met ijskoud wat en klop de saus tot deze koud is. Meng er dan de slagroom door.
  • Giet de rum-suikersiroop in een ruime schaal of braadslee en dompel er één ronde koek in, tot deze net doordrenkt is. Laat de koek niet te lang in de siroop liggen, want dan valt hij uit elkaar. Als de koek toch te zacht is geworden, gebruik dan een cakelifter om de koek te verplaatsen.
  • Bestrijk de biscuitbodem met 1/3 van de slagroomcrème en leg er de ronde koek op. Bestrijk de ronde koek met 1/3 van de slagroomcrème.
  • Dompel de tweede ronde koek onder in de rum-suikersiroop en leg deze op de slagroomcrème. Bestrijk deze koek met de resterende slagroomcrème.
  • Laat de taart minstens 4 uur opstijven in de koelkast.


  • Verwijder de bakvorm en het bakpapier.
  • Klop 375 ml slagroom met 3 eetlepels kristalsuiker stijf.
  • Bestrijk met een deel van de slagroom de zijkant van de taart. Druk wat hagelslag tegen de met slagroom besmeerde zijkant aan.
  • Garneer de taart met de resterende slagroom.








Bron recept: Blue Band Gebak Kookboek

Reacties