Bananenbrood met honing

Bananenbrood met honing
 
 

Een aantal jaren geleden las ik in een tijdschrift dat uit onderzoek bleek dat er maar weinig Nederlanders zijn die geen koffie of thee drinken. Ik moet (met enige gêne) bekennen dat ook ik lang tot deze groep van geheelonthouders heb behoord. Pas sinds een jaar of twee weet ik een kopje thee echt te waarderen.

In die twee jaar heb ik als theedrinker wel een aantal voorkeuren ontwikkeld. Ik vind thee het lekkerst als deze in een porseleinen of aardewerken theepot wordt gezet (waarbij de pot uiteraard voorverwarmd is), ik gebruik het liefst geen éénpersoons-theezakjes maar losse thee in een theefilter of theefilterzakje, de thee mag best sterk zijn, er gaat geen melk of suiker in en last but not least: een theemomentje wordt voor mij pas echt een heerlijk verwenmomentje als ik in alle rust van mijn thee kan genieten en er iets lekkers bij kan eten.

En wat is er nu lekkerder bij een kop hete thee dan een plak bananenbrood? Bakkoningin Mary Berry noemt dit bananenbrood niet voor niets een theebrood: het is echt een perfecte theetijd traktatie. Het brood (dat meer wegheeft van een cake) is rijk van smaak, lekker zoet (maar niet té) en hij vult goed. Na een dag wachten is de structuur van het brood steviger geworden en zijn de smaken beter ingetrokken, wat het brood in mijn ogen nóg lekkerder maakt.


Ingrediënten

  • 225 g zelfrijzend bakmeel
  • ½ tl vers geraspte nootmuskaat
  • 100 g boter
  • 225 g bananen
  • 100 g kristalsuiker
  • geraspte schil van 1 citroen
  • 2 eieren (L)
  • 8 el honing
  • parelsuiker

Extra nodig
cakevorm/bakblik van 25 centimeter lang, bakpapier, kwastje
Tijd (ongeveer)
10 minuten bereiding, ca. 75 minuten oven, 1 uur wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 160°C (boven- en onderwarmte). Vet het bakblik in en bekleed het met bakpapier.
  • Doe het zelfrijzend bakmeel en de nootmuskaat in een kom en meng dit door elkaar met een garde.
  • Voeg de boter toe en wrijf dit door het bakmeel met je vingertoppen, tot je fijne kruimels gekregen hebt.
  • Pel de bananen en prak ze fijn met een vork. Voeg de geprakte bananen, de suiker, de geraspte citroenschil, de eieren en 6 eetlepels honing toe aan het meelmengsel.
  • Klop de ingrediënten door elkaar tot ze goed gemengd zijn.
  • Giet het beslag in de bakvorm en strijk de bovenkant glad.
  • Bak het bananenbrood circa 75 minuten in de voorverwarmde oven, of tot een erin gestoken satéprikker er schoon uit komt. Bedek het brood eventueel losjes met aluminiumfolie als het brood te donker word, maar nog niet gaar is.
  • Laat het bananenbrood een paar minuten afkoelen in de vorm. Haal hem vervolgens uit de vorm en laat het brood helemaal koud worden op een rooster.
  • Verwarm 2 eetlepels honing in een steelpan. Bestrijk het koude bananenbrood aan de bovenzijde met de warme honing. Bestrooi het brood met de parelsuiker.





Bron recept: Mary Berry’s Baking Bible

Reacties

  1. Bij mij wilde hij niet rijzen, vreemd genoeg. Kwam maar een heel klein stukje omhoog, en dat zakte weer in toen hij de oven uit werd gehaald.
    http://i59.tinypic.com/sziyaq.jpg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Erik,
      Het zou kunnen dat dit door het zelfrijzend bakmeel komt. Zelfs als de uiterste houdbaarheidsdatum nog niet bereikt is, kan de rijskracht al verloren zijn. Na opening kun je zelfrijzend bakmeel nog maar een aantal (ik geloof 5) maanden goed houden, dus bewaar het ook zeker niet langer. Als je het niet regelmatig gebruikt, kun je het beter zelf maken. In dit geval zou ik dan 225 g gewone bloem gebruiken met 3 theelepels bakpoeder.
      Het zou ook nog kunnen dat je het bananenbrood te vroeg uit de oven hebt gehaald (of dat je oven niet goed op temperatuur was), dus misschien volgende keer ook even met een satéprikker testen of hij gaar is.
      Groetjes Tessa

      Verwijderen
  2. Dank Tessa. Wist niet dat zelfrijzend bakmeel beperkt houdbaar was, deze kwam nog uit 1980 of zo. In ieder geval meer dan een jaar oud. Volgende keer ga ik het bakmeel dan zelf maken, bakpoeder heb ik altijd wel in huis.
    En zo leer je iedere keer weer wat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weer niet gelukt. Nu met bakpoeder, een oven die goed op temperatuur was en een satéprikker die zei dat het kon. In de oven kwam hij nauwelijks omhoog, en dat kleine beetje zakte vervolgens weer in zodra hij eruit kwam.
    [IMG]http://i57.tinypic.com/2j513f9.jpg[/IMG]

    Ik ben gewoon niet voorbestemd om bananenbrood te eten, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Erik,
      Ik sta echt voor een raadsel. Ik heb mijn moeder vanochtend het bananenbrood een keer laten bakken om te zien hoe zij het er (zonder noemenswaardige bak-ervaring) van af zou brengen. Het 'brood' is gewoon goed gelukt. Ik weet echt niet wat er bij jou mis gaat. Misschien is je bakpoeder over de datum (ook bij bakpoeder is na een paar maanden de rijskracht verloren), misschien klop je het beslag te lang door (ook niet bevorderlijk voor de rijskracht)... Het laatste wat ik kan bedenken is dat het aan de bananen ligt. Ik weet niet wat voor bananen je gebruikt hebt, maar misschien waren ze té rijp en dus té vochtig.
      Ik begrijp je frustratie, mocht het allemaal echt niet lukken, dan heb ik nog altijd een ander bananenbrood wat je kunt proberen: http://www.zoetenverleidelijk.blogspot.nl/2013/01/bananenbrood.html
      Misschien ben je voorbestemd om dit te eten ;)
      Groetjes Tessa

      Verwijderen
  4. Hoi Tessa,
    Is het mogelijk om de kristalsuiker weg te laten en er wat meer honing bij te doen, of zal effect hebben op de consistentie van het brood?
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten