Peer-amandeltaart

Peer-amandeltaart
 
 

Elk voorjaar opnieuw bezoek ik samen met mijn moeder het dichtstbijzijnde tuincentrum om plantjes, zaadjes en zomerbloeiende bollen te kopen zodat de tuin van mijn moeder weer wat gezelliger wordt. En elk jaar opnieuw hoop ik dat ze in haar tuin een (soort van) moestuintje aan gaat leggen en dat ze dan in plaats van worteltjes, prei en sla kiest voor aardbeien, frambozen, bramen en verschillende fruitboompjes.

Een paar weken geleden had ik haar bijna overgehaald om een perenboompje mee naar huis te nemen. Zo’n boom lijkt me echt geweldig: schitterende sierlijke bloesem in het voorjaar en dan in het najaar verrukkelijke eetbare vruchten. Zelf zou ik niet kiezen voor een boom met Conference peren, aangezien dat een peer is die je in elke winkel kunt vinden.

Een ‘Doyenné du Comice’, ‘Gieser Wildeman’ of ‘Comtesse de Paris’ klinkt stukken beter. Niet dat ik heel veel verstand heb van perenrassen, om je eerlijk de waarheid te vertellen zou ik niet eens weten wat voor perensoort ik in deze peer-amandeltaart verwerkt heb (mijn moeder had ze voor mij meegebracht, maar ze was de naam vergeten). In het originele recept van Donna Hay worden Australische ‘Packham’ peren gebruikt, maar aangezien dit perenras hier in de wijde omgeving nergens verkrijgbaar is, heb ik kleine, stevige handperen als alternatief gebruikt.

Het resultaat was echt verrukkelijk. De heerlijk geurende taart had een rijke smaak en omdat de peren niet helemaal zacht geworden waren tijdens het bakken had hij ook een heerlijke bite. Zowel warm als koud smaakt de taart fantastisch en met een flinke toef slagroom erbij is het echt heerlijk genieten. Tip: gebruik voor dit recept peren die rijp zijn, maar stevig, gaaf en zonder plekjes.


Ingrediënten

  • 90 g boter, zacht
  • 180 g lichte basterdsuiker
  • 2 eieren (L)
  • 120 g amandelmeel
  • 40 g bloem
  • ¼ tl bakpoeder
  • 2 tl fijngeraspte citroenschil
  • 2 kleine stevige peren
  • kristalsuiker

Extra nodig
rechthoekige bakvorm van 35 bij 11 centimeter met losse bodem
Tijd (ongeveer)
15 minuten bereiding, 40-45 minuten oven, 30 minuten wachten

Werkwijze


  • Verwarm de oven voor op 160°C (boven- en onderwarmte). Vet de bakvorm licht in.
  • Doe de boter en 90 g lichte basterdsuiker in een kom en mix dit door elkaar tot de ingrediënten vermengd zijn, mix niet te lang door.
  • Voeg de eieren, het amandelmeel, bloem, bakpoeder en citroenschil toe en mix dit door elkaar tot alles vermengd is.
  • Schep het mengsel in de bakvorm en strijk het glad.
  • Schil de peren, verwijder het klokhuis en snijdt ze in vieren.
  • Doe 90 g lichte basterdsuiker in een kom en voeg de peren toe. Schep de peren om zodat ze helemaal bedekt zijn met suiker.
  • Druk de peren naast elkaar in het beslag en bak de taart ongeveer 40-45 minuten in het midden van de voorverwarmde oven. Test met een satéprikker of de taart gaar is.
  • Bestrooi de peren na het bakken meteen met wat kristalsuiker en laat de taart afkoelen in de vorm. 

 


Peer-amandeltaart

Reacties