Appelkruimelcarrés

Appelkruimelcarré's
 

Het was de afgelopen maanden weer echt genieten van al dat heerlijke zomerfruit, maar nu de zomer op zijn eind loopt, de frambozen nauwelijks meer verkrijgbaar zijn en de aardbeien er wat somber bij liggen, is het de hoogste tijd om mijn favoriete fruitsoort, de appel, eens af te stoffen. Afstoffen? Ja, met enige beschaamdheid moet ik namelijk bekennen dat ik door al die onweerstaanbaar lekkere zomervruchten de appel een beetje uit het oog verloren ben. Doodzonde natuurlijk.

Uiteraard eet ik geregeld (of zeg maar gerust vrijwel elke dag) een appel, maar ik kon me echt niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst een appeltaart (of een ander soort appelgebak) gebakken had. Even terugbladerend op mijn blog kwam ik er achter dat ik in mei mijn familie nog op een Bretonse appeltaart had getrakteerd, maar daarna volgde er niets meer. Helemaal niets.

En dan is het ineens augustus en staan er vrienden op de stoep met een tasje appels uit eigen tuin, hun eerste oogst van het jaar. Gelukkig waren appels bij mij alleen uit het oog en niet uit het hart, dus ik had meteen wat ideetjes paraat voor deze smakelijke vruchten. En terwijl ik in mijn keuken bezig was de appels tot een heerlijk baksel om te toveren, wist ik meteen weer wat ik de afgelopen maanden gemist had: de heerlijke warme en zoete geuren van appel & kaneel die mijn huis vullen tijdens het bakken. Verrukkelijk. Het resultaat, deze appelkruimelcarrés, mag er ook zeker zijn: de heerlijke appelschijfjes, die dus op smaak zijn gebracht met wat kaneel, smelten werkelijk op je tong. De carrés smaken zowel warm als koud fantastisch en met een flinke toef slagroom en een beker warme chocolademelk worden zelfs de meest kille nazomerdagen nog aangenaam lekker.

Tip: voor dit recept heb ik een bakvorm met losse bodem gebruikt. Als jouw bakvorm geen losse bodem heeft, bekleed hem dan na het invetten met wat bakpapier

Ingrediënten
  • 5 appels
  • 195 g kristalsuiker
  • 1 tl gemalen kaneel
  • 150 g boter, koud
  • 100 g boter, zacht
  • 350 g bloem, gezeefd
  • 2 tl bakpoeder, gezeefd
  • 1 ei (L)
  • 1 el melk
Extra nodig
Een bakvorm van 20 x 30 centimeter met losse bodem
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, 50 minuten oven, 90 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 165°C (boven- en onderwarmte). Vet de bakvorm in.
  • Schil de appels, boor ze uit en snijd ze in dunne plakjes.
  • Meng 45 g kristalsuiker met de kaneel en strooi dit over de appelschijfjes. Schep de appels om, zodat ze helemaal bedekt zijn met de kaneelsuiker.
  • Doe de appelschijfjes samen met 10 g koude boter in een ruime (wok)pan en verwarm dit op laag vuur.
  • Bak de appelschijfjes 5 minuten (regelmatig omscheppen!), tot ze zacht zijn.
  • Laat de appelschijfjes afkoelen.
 
  • Meng 200 g bloem, 1 tl bakpoeder, 75 g kristalsuiker en 140 g koude boter in blokjes met je vingertoppen tot kruimels. Zet de kom met kruimels afgedekt in de koelkast.
  • Doe 100 g zachte boter samen met 75 g kristalsuiker in een kom en mix dit met een handmixer tot een romig mengsel.
  • Voeg het ei toe klop goed door.
  • Spatel 150 g bloem, 1 tl bakpoeder en 1 el melk door het mengsel.
  • Strijk het beslag egaal uit in de ingevette bakvorm. Zorg ervoor dat alle randen en hoeken goed opgevuld zijn.
  • Spreid de appelschijfjes uit over het beslag en druk ze zachtjes aan.
  • Strooi de kruimels uit over de appelvulling.
  • Bak de appelkoek ongeveer 50 minuten in het midden van de voorverwarmde oven.
  • Laat het gebak in de vorm afkoelen. Haal het gebak uit de vorm en snijd het in vierkante stukken.
  • Bestrooi voor het serveren eventueel met wat poedersuiker. 


Reacties

  1. hoi, ik heb ze dit weekend gemaakt.
    heel lekker!
    ik zal er zeker een stukje over schrijven en verwijzen naar jouw blog.
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bakdame! Wat ontzettend leuk, alvast bedankt! groetjes Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten