Spritsen

Spritsen
 

Lopend door de supermarkt kan ik de koekjes die daar in de schappen liggen inmiddels makkelijk weerstaan: de verleiding om ze te kopen is weg omdat ik weet dat (over het algemeen) de koekjes die ik zelf maak lekkerder smaken dan de in een fabriek geproduceerde exemplaren. Maar wanneer ik over de markt loop kan ik mezelf niet beheersen, de koekjes-lokroep is dan echt te sterk. En elke keer weer ben ik zo blij als een kind als ik met mijn papieren zakje gevuld met verschillende soorten koekjes huiswaarts keer.

Bij mijn laatste marktbezoek zaten er in het zakje onder andere oer-Hollandse spritsen. Deze luchtige & brosse koekjes met een vleugje vanille zijn echt onweerstaanbaar lekker. Als kind was ik er al dol op en nog steeds zijn ze niet te versmaden.

Ik heb een paar jaar geleden geprobeerd om ze zelf te maken, maar dat was helaas geen succes: het deeg was veel te stevig en ik kreeg het niet uit mijn spuitzak geknepen. Inmiddels weet ik dat ik de roomboter goed op kamertemperatuur moet laten komen zodat deze lekker zacht is en ook het zeer luchtig kloppen van het beslag is noodzakelijk. De nieuwe sprits-bakpoging was deze keer wél een succes: bij het openen van de ovendeur lagen er heerlijk geurende goudgele koekjes op mij te wachten die naar echte spritsen smaakte.

Tip: ik maakte de spritsen extra lekker door ze voor de helft te bedekken met chocolade ~ voor een brosser effect kun je de helft van de bloem door Zeeuwse bloem vervangen ~ in plaats van een vanillestokje kun je ook citroenrasp gebruiken ~ zorg er echt voor dat de roomboter goed op kamertemperatuur is, dus haal de boter minstens 1 uur voor gebruik uit de koelkast ~ het is heel belangrijk om het deeg goed luchtig te kloppen en dit neemt dan ook enige tijd in beslag. Bij mij duurde het kloppen van de boter met de suiker dan ook zo’n 25 minuten.


Ingrediënten

  • 1 vanillestokje
  • 320 g zachte roomboter
  • 200 g witte basterdsuiker
  • 1 ei (L)
  • 400 g bloem
  • snufje zout

Extra nodig
Met bakpapier beklede bakplaten, spuitzakje, groot gekarteld spuitmondje
Tijd (ongeveer)
40 minuten bereiding, 20-25 minuten oven, 30 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 160°C (boven- en onderwarmte).
  • Halveer het vanillestokje in de lengte en schraap het merg eruit.
  • Klop de boter met de suiker en het vanillemerg tot een wit, glad en luchtig mengsel (hoe lichter de kleur, hoe luchtiger het mengsel).
  • Voeg het ei toe en klop het goed door het mengsel.
  • Voeg in delen de bloem toe en meng in de laagste versnelling.
  • Klop daarna in een hogere versnelling om de massa luchtig te maken.
  • Doe het deeg direct in een spuitzak met een groot gekarteld spuitmondje en spuit spritsen op de met bakpapier beklede bakplaten.
  • Bak de koekjes 20-25 minuten in de voorverwarmde oven, tot ze goudgeel en gaar zijn.
  • Laat ze afkoelen op de bakplaat en bewaar ze in een luchtdicht afgesloten trommel.



 

 

 

 Bron recept: Rudolph's Bakery

Reacties