Walnootmakronen

Walnootmakronen

 

Zelf koekjes bakken. Het is echt ontzettend leuk om te doen en je bent er nooit te oud voor. Samen met kinderen koekjes bakken is echt één groot feest: het is dan ook niet verwonderlijk dat voor de meeste mensen koekjes tot de eerste baksels behoren die ze leren bakken als ze nog klein zijn. Toch heb ik samen met mijn 4-jarig nichtje, die al een echte keukenprinses begint te worden, nog nooit koekjes gemaakt. Een groot gemis al zeg ik het zelf.

Dus toen zij afgelopen maand gezellig een weekendje kwam logeren, zijn we meteen samen de keuken in gedoken. En ze vond het weer fantastisch. Ik had er natuurlijk voor kunnen kiezen om zandkoekjes te bakken, dit is voor kinderen namelijk een heel makkelijk koekje om te maken en het uitsteken van de koekjes met allerlei verschillende vormpjes is een leuke bezigheid.

Maar zoals je al hebt gezien zijn het geen zandkoekjes geworden, maar walnoot-makronen. Het recept was ik namelijk eerder die week tegengekomen in het ge-wel-di-ge boek Zoete Lekkernijen van Gaitri Pagrach-Chandra en ik móest ze gewoon maken. Gelukkig is het recept voor deze koekjes ook erg makkelijk: mijn nichtje deed de ingrediënten in de keukenmachine waarna ze enkel op de pulseerknop hoefde te drukken. Daarna heb ik er een deeg van gemaakt en er balletjes van gerold. Het resultaat was vervolgens een bakplaat vol heerlijk geurende zoete koekjes, boordevol smaak. Bij mijn nichtje viel vooral het eetpapier aan de onderzijde erg in de smaak, maar ik en mijn proefpanel hebben er echt van zitten smullen.

Tip: als je geen ouwelrondjes of –vellen in huis hebt is dat niet heel erg, je kunt de koekjes ook zonder dit eetpapier maken, bekleed je bakplaat dan wel met een vel bakpapier ~ gebruik verse walnoten, want het is niet lekker als je kunt proeven dat de noten oud of bitter waren ~ De koekjes zijn in een luchtdicht afgesloten trommel bij kamertemperatuur een paar dagen houdbaar.


Ingrediënten

  • 175 g walnoten
  • 1 el bloem, gezeefd
  • 1/3 tl bakpoeder, gezeefd
  • ½ tl gemalen kaneel
  • 100 g fijne kristalsuiker
  • 1 ei, losgeklopt
  • paar eetlepels poedersuiker
  • 16 ouwelrondjes of een paar ouwelvellen 

Extra nodig
1 of 2 bakplaten, keukenmachine
Tijd (ongeveer)
10 minuten bereiding, 13-14 minuten oven, 30 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte). Bekleed de bakplaat/bakplaten met de ouwelrondjes of ouwelvellen.
  • Doe de walnoten, de bloem, het bakpoeder en de kaneel in een keukenmachine en maal de noten fijn.
  • Voeg de kristalsuiker toe en houd de pulseerknop een paar seconden ingedrukt om alles goed te mengen.
  • Doe het mengsel over in een kom en kneed er zo veel ei door dat er een kneedbaar deeg ontstaat (je hebt waarschijnlijk niet het hele ei nodig, maar ongeveer driekwart).
  • Verdeel het deeg in zestien gelijke stukken en rol elk stukje deeg tot een balletje.
  • Doe de poedersuiker in een kommetje en rol de balletjes er één voor één doorheen.
  • Leg de balletjes met voldoende tussenruimte op de bakplaat. Wanneer je ouwelrondjes gebruikt, leg je op elk rondje één balletje.
  • Bak de koekjes in ongeveer 13-14 minuten gaar in het midden van de voorverwarmde oven. Tijdens het bakken scheurt de bovenkant open.
  • Als de koekjes gaar zijn, zullen ze nog wat zacht aanvoelen, maar het midden moet nog iets taai zijn, dus bak de koekjes niet te lang.
  • Laat de koekjes een paar minuten afkoelen op de bakplaat, breek de ouwel rondom de koekjes af en laat ze afkoelen op een taartrooster.



Reacties