Banoffee-taart

Banoffee-taart
 
 
Wat maakt bakken toch zo leuk? Is het de voldoening en bevrediging wanneer er zo’n verrukkelijk zelfgefabriceerd baksel voor je staat? Is het het warme en opbeurende gevoel dat je er bij krijgt? Of zijn het de zoete & verleidelijke geuren die door je keuken zweven tijdens het hele bakproces?

Ik weet niet wat de precieze reden is waarom ik zo dol ben op bakken, maar ik weet wel wanneer en waarom ik soms wat minder blij in de keuken sta: als baksels mislukken. Hier kan ik echt ontzettend van balen. Natuurlijk betekent het niet het einde van de wereld als een baksel wat minder fraai uit de vorm komt, niet lekker smaakt of gewoon een complete mislukking is, maar de zoete smaak van succes bevalt mij toch beter. Gelukkig volgt er na een mislukking vaak wel weer een succesje.

Deze verrukkelijke banoffee-taart is bijvoorbeeld het resultaat van een aantal mislukte pogingen om (een soort van) banoffee carré’s te maken. Echt mislukt wil ik de carré’s trouwens niet noemen: de bodem was elke keer heerlijk krokant, de karamel goed van smaak en de combinatie met banaan en slagroom was keer op keer lekker. Toch lukte het geen enkele keer precies zoals ik dat wilde: de karamel was te hard, dan weer te zacht en de bodem verkruimelde te veel bij het aansnijden.

Uit pure frustratie (en omdat ik geen zin had om de bananen bruin te laten worden en de slagroom over de datum te laten gaan) besloot ik toen maar deze banoffee-taart te maken (een simpele & makkelijke taart waarvoor je geen oven nodig hebt). Het ging deze keer wel in één keer goed en het smaakte ook nog eens fan-tas-tisch! Op de heerlijke krokante chocolade taartbodem ligt een zoete dulce de leche vulling met daarop plakjes banaan, gezoete slagroom en chocoladeschaafsel. Een onweerstaanbaar lekkere combinatie. Echte zoetekauwen zoals ik kunnen hun hart er aan ophalen. Aan het recept heb ik na de eerste “bak”-poging dan ook niet meer gesleuteld: als een recept goed is, dan is het goed.

Tip: het is ook erg lekker om wat plakjes banaan over de taartbodem te verdelen en daar de karamel over te gieten ~ Je kunt de slagroom ook met wat cacaopoeder bestrooien.


Ingrediënten
  • 200 g biscuitjes met stukjes chocolade/chocoladekoekjes (bijv. brownie cookies)
  • 180 g boter
  • 125 g lichte basterdsuiker
  • 1 blikje zoete gecondenseerde melk (397 gram)
  • 2 à 3 rijpe bananen (groot)
  • 300 ml slagroom
  • 3 el (fijne) kristalsuiker
  • geschaafde melkchocolade, voor de garnering
Extra nodig
Een langwerpige taarvorm (van bijv. 35 x 11 cm.) met losse bodem, keukenmachine, steelpan
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, 1 ½ uur wachten

Werkwijze

  • Vet de taartvorm in met boter.
  • Maal de koekjes fijn in de keukenmachine en doe ze over in een kom.
  • Smelt 75 g boter in een steelpan, giet deze bij de koekkruimels en roer dit door elkaar.
  • Schep het mengsel in de taartvorm en druk het goed aan tegen de bodem. Zorg ervoor dat de bodem mooi glad wordt.
  • Zet de taartvorm minimaal een half uur in de koelkast.
  • Doe de basterdsuiker samen met 105 g boter in een steelpan en smelt deze ingrediënten, onder voortdurend roeren, op laag vuur.
  • Voeg de zoete gecondenseerde melk toe, roer deze erdoor en breng dit alles, al roerend, aan de kook.
  • Laat het mengsel circa 4-5 minuten koken terwijl je continu blijft roeren (doe je dit niet, dan brandt de karamel aan).
  • De karamel is klaar als hij iets donker is geworden en is ingedikt.
  • Laat het mengsel iets afkoelen. Haal de taartvorm uit de koelkast en giet de karamel op de koek-bodem.
  • Zet de taartvorm voor tenminste 1 uur terug in de koelkast.
  • Snijd, net voordat je de taart wilt serveren, de bananen in dunne plakjes en verdeel deze over de afgekoelde karamel-laag.
  • Klop de slagroom met de kristalsuiker stijf.
  • Verdeel de slagroom over de plakjes banaan.
  • Strooi wat geschaafde melkchocolade over de slagroom.




Reacties

Een reactie posten