Gemberkoekjes

Gemberkoekjes
 
 
Gember. Je houdt er van, of niet... Het zal je vast niet ontgaan zijn dat ik tot het kamp van de gember-liefhebbers behoor, maar ik ken een aantal mensen die er echt geen hap van door hun keel kunnen krijgen. En dat jammer, want gember is niet alleen lekker maar het helpt ook nog eens om je lichaam gezond te houden (tenminste, als ik een aantal websites op het wereldwijde web mag geloven).

Ik ben er recent achtergekomen dat het in ieder geval helpt bij het tegengaan van zwangerschapsmisselijkheid. Nee, ik ben zelf niet zwanger, maar een goede vriendin wel, en zij heeft inmiddels al heel wat tijd boven de toiletpot doorgebracht. Het consumeren van gember hielp, maar helaas behoort ze niet tot het kamp van de gember-liefhebbers, en werd ze keer op keer misselijk van de geur.

Deze gemberkoekjes waren dan ook niet aan haar besteed. Mijn proefpanel en ik vonden dat (om heel eerlijk te zijn) niet zo heel erg, de inhoud van de goed gevulde koektrommel kon zo onder minder mensen verdeeld worden. En wat hebben we zitten smullen. De knapperige gemberkoekjes die ik eerder dit jaar heb gebakken vielen al heel erg in de smaak en deze doen er zeker niet voor onder. Het koekje zelf is lekker zoet en de zachte gekonfijte gember geeft een pittige en tegelijkertijd frisse smaak. Verrukkelijk. Normaal associeer ik gember altijd met de winterperiode, maar geloof mij maar, deze koekjes zullen het hele jaar door goed smaken. Extra pluspunt: ze zijn echt heel gemakkelijk om te maken.

Tip: het originele recept is van Cees Holtkamp uit zijn gé-wel-di-ge boek(je) Koekje. Holtkamp gebruikt 200 g gekonfijte gember, dit vond ik persoonlijk een beetje weinig dus heb ik meer gebruikt, maar voel je vrij om mijn hoeveelheid weer te minderen.


Ingrediënten
  • 200 g roomboter, zacht
  • 125 g witte basterdsuiker
  • 15 g vanillesuiker
  • 3 g zout
  • 250 g Zeeuwse bloem
  • ½ ei, losgeklopt
  • 350 g gekonfijte gember, fijngehakt
  • ca. 50 g kristalsuiker
Extra nodig
Bakpapier, 2 bakplaten, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, ca. 14-15 minuten oven, 1 ½ uur wachten

Werkwijze

  • Doe de zachte boter samen met de witte basterdsuiker, de vanillesuiker en het zout in een kom. Meng deze ingrediënten door elkaar.
  • Zeef de Zeeuwse bloem boven het mengsel in de kom en kneed deze erdoor tot een samenhangend deeg.
  • Vorm van het deeg een bal en verpak deze in huishoudfolie. Laat de deegbal 1 uur rusten in de koelkast.
  • Verwarm de oven voor op 190°C (boven- en onderwarmte). Bekleed 2 bakplaten met bakpapier.
  • Bestuif je werkblad met bloem en rol het deeg uit tot een lap van 4 millimeter dik.
  • Snijd met een scherp mes vierkantjes van circa 4 bij 4 centimeter uit het deeg.
  • Bestrijk de bovenkant van de vierkantjes met het losgeklopte ei.
  • Leg de vierkantjes op de met bakpapier beklede bakplaten, waarbij er voldoende tussenruimte vrij blijft.
  • Bedek de vierkantjes met de fijngehakte gember. Ik ben niet te zuinig met de gember geweest, maar heb juist lekker veel stukjes (een flink hoopje) op het deeg gelegd.
  • Bestrooi de gember met de kristalsuiker.
  • Bak de koekjes in circa 14-15 minuten goudbruin in de voorverwarmde oven.
  • Laat de koekjes 5 minuten afkoelen op de bakplaat en leg ze daarna voorzichtig een taartrooster om helemaal af te koelen.


Reacties

  1. Hallo,
    ik ga ze zo bakken maar denk dat ik de gember ( wel wat minder ) door het deeg doe.

    Bedankt voor delen recept.

    groet Hilda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan Hilda, ik hoop dat ze lekker waren! Groeten Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten