Kersencake

Kersencake
 

Eind vorige week hoopte ik op de valreep van het kersenseizoen nog wat heerlijke verse kersen bij de groenteboer te scoren. En hoewel ze nog wel verkrijgbaar waren viel de smaak helaas wat tegen. Het grote genieten van deze fantastische fruitsoort is dus jammer genoeg weer voorbij, en daar baal ik flink van, want mijn lijstje met kersen-baksels is nog niet afgewerkt en ook mijn honger naar kersen is niet gestild.

Ik besloot dus maar om naar een alternatief voor verse kersen te grijpen: de kersen op siroop. Zo kon ik toch nog deze verrukkelijke kersencake maken. De kersen uit het potje smaken natuurlijk niet hetzelfde als de verse exemplaren, maar nu kan ik het recept wel het hele jaar door maken, kersenseizoen of niet.

Het originele recept is van Nigella Lawson (Hoe word ik een goddelijke huisvrouw?) en zij gebruikt gekonfijte kersen, deze zou je dus ook nog als alternatief kunnen gebruiken. Maar nu even terug naar de smaak, deze is (zoals ik al zei) echt verrukkelijk. De cake is heerlijk licht en luchtig en de kersen in combinatie met de amandelen zorgen voor een heerlijke smaak. Het is een hele eenvoudige cake zonder toeters en bellen, maar ik kan het je echt aanraden hem te maken, wij hebben er heerlijk van zitten smullen.

Tip: Om de smaken goed in te laten werken heb ik de cake (in de vorm) in aluminiumfolie verpakt en een nacht laten rusten. Dit hoef je natuurlijk niet te doen, maar de cake smaakt een dag later wel lekkerder.


Ingrediënten

  • 1 pot kersen zonder pit op siroop (700 g nettogewicht, 350 g uitlekgewicht)
  • 225 g boter, zacht
  • 200 g fijne kristalsuiker
  • 3 eieren (L)
  • 1 ½ tl amandelextract
  • 100 g amandelmeel
  • 250 g zelfrijzend bakmeel, gezeefd
  • 6 el melk

Extra nodig
Cakevorm van ongeveer 25 bij 11 centimeter, bakpapier, keukenpapier
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, ca. 75 minuten oven, 2 uur wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 170°C (boven- en onderwarmte). Vet de cakevorm in en bekleed hem met bakpapier.
  • Laat de kersen uitlekken en halveer ze. Leg de kersen met de snijkant naar beneden op wat vellen keukenpapier, zodat het overtollige vocht door het papier kan worden opgenomen.
  • Klop de boter samen met de fijne kristalsuiker romig, tot je een bijna wit mengsel hebt.
  • Klop één voor één de eieren door het botermengsel. Klop na elke toevoeging goed door.
  • Klop er het amandelextract door en vervolgens het amandelmeel.
  • Spatel het zelfrijzend bakmeel en vervolgens de melk door het beslag.
  • Hussel de gehalveerde kersen door wat bloem en schud de overtollige bloem eraf.
  • Spatel de kersen door het beslag.
  • Schep het beslag in de cakevorm en bak de cake ongeveer 75 minuten in de voorverwarmde oven, of tot een sateprikker die je erin prikt er schoon uit komt.
  • Laat de cake in de vorm op een rooster volledig afkoelen. 




Reacties