Ouderwetse kruidkoek

Ouderwetse kruidkoek
Nog een paar dagen en dan is 2016 voorbij. Wat gaat de tijd toch snel, razendsnel. Ook de afgelopen maand is als een malle voorbij gevlogen, maar dat vind ik niet zo heel erg, de decembermaand roept bij mij namelijk altijd een onontkoombaar gevoel van melancholie op. Ik kan dan ook niet wachten tot het januari is, tijd voor een nieuwe start, nieuwe uitdagingen en nieuwe kansen. Met frisse moed het nieuwe jaar in. Was 2016 dan zo slecht? Nee hoor, allesbehalve. Ik heb leuke nieuwe mensen ontmoet, nieuwe vrienden gemaakt, ik heb bijna heel 2016 een geweldige baan gehad (helaas sinds een paar dagen in between jobs), de ‘meisjes van Verkade’ kwamen in mijn leven, tot driemaal toe kreeg ik te horen dat mijn familie in 2017 wordt uitgebreid en ik heb vooral veel verrukkelijke lekkernijen gebakken, gegeten en gefotografeerd. 

Ik kan mijzelf nog steeds geen leukere hobby wensen! Voor mijn laatste blogpost van dit jaar heb ik gekozen voor een baksel dat bij mij altijd een vleugje nostalgie opwekt en daarom voor mij de perfecte afsluiter van dit jaar is: de kruidkoek. De warme en zoete geuren van kaneel en steranijs, de zoete en pittige smaak van gember en de combinatie van sinaasappel en citroen maakt deze koek tot een verrukkelijke traktatie. Het is jammer dat ik geen geuren bij de foto kan toevoegen, want je zou spontaan gaan watertanden. Hopelijk is deze koek een voorbode voor al het lekkers wat in het komende jaar op mijn bordje zal verschijnen. 

Fijne jaarwisseling en ik hoop jullie allemaal in 2017 terug te zien! 

Tip: je kunst de koek meteen aansnijden op de dag van het bakken, maar wanneer je de koek 1 à 2 dagen goed verpakt laat rusten krijgen de smaken beter de tijd om in te werken, waardoor de kruidkoek nóg lekkerder wordt. 


Ingrediënten
  • 125 ml volle melk
  • 10 g steranijs
  • 360 g acaciahoning
  • 40 g bloem
  • 225 g roggemeel
  • 45 g aardappelzetmeel
  • 15 g bakpoeder
  • 25 g bruine basterdsuiker
  • 12 g kaneel
  • ½ tl gemberpoeder
  • 7 g koekkruiden
  • 180 g bittere sinaasappelmarmelade
  • 180 g citroenmarmelade
  • 3 eieren
  • 120 g boter, zacht
  • 7 g zout
  • 100 g abrikozenjam
  • 50 g sinaasappelmarmelade (bitter of zoet)
Extra nodig
Tulbandvorm met ca 2,3 liter inhoud
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, 65 minuten oven, 2 uur wachten


  • Schenk de melk in een steelpan en breng aan de kook. Voeg de steranijs toe. Draai het vuur laag en laat ongeveer 20 minuten trekken. Het mengsel hoeft slecht lichtjes verwarmd te blijven, dus laat het niet doorkoken. Roer af en toe. 
  • Verwarm de oven voor op 180°C. 
  • Doe de honing in een steelpan en verwarm tot hij dun vloeibaar is. Zet apart. 
  • Doe de bloem, het roggemeel, aardappelzetmeel, bakpoeder, de bruine basterdsuiker, kaneel, gember en koekkruiden in een grote kom. Meng door elkaar met een garde. 
  • Voeg de verwarmde honing en 180 g bittere sinaasappelmarmelade en citroenmarmelade toe. 
  • Voeg de eieren, de zachte boter en het zout toe en klop door elkaar. 
  • Zeef de melk met steranijs boven het beslag. Roer tot een glad beslag.  
  • Vet de bakvorm goed in met boter en bestuif hem met bloem. Klop de overtollige bloem uit de bakvorm. 
  • Schenk het beslag in de bakvorm. 
  • Bak de kruidkoek 65 minuten in het midden van de voorverwarmde oven. Verlaag na 30 minuten bakken de oventemperatuur naar 160°C.
  • Laat de kruidkoek zodra hij klaar is kort in de vorm afkoelen. Stort de koek dan op een rooster en verwijder de vorm. 
  • Smelt de abrikozenjam samen met 50 g sinaasappelmarmelade in een steelpan. Bestrijk de buitenkant van de koek ermee. 
  • Versier de koek eventueel met schijfjes (gekonfijte) sinaasappel, kaneelstokjes en steranijs. 






Bron recept: Gebak, Christophe Felder & Camille Lesecq

Reacties

  1. In de ingrediëntenlijst staat aardappelzetmeel, maar in het recept zelf kom ik dat niet meer tegen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je oplettendheid! Ik heb het meteen aangepast.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  2. Dat ziet er heerlijk uit!
    Gebruik je hiervoor donkere of lichte basterdsuiker?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten