Peren-rozemarijntaart

Peren-rozemarijntaart
Op aanraden van mensen in mijn omgeving heb ik in de afgelopen jaren meerdere pogingen ondernomen om wijn (rood & wit) te leren drinken. Tot nog toe zonder succes, ik vind het gewoon niet lekker. Jammer maar helaas. 

Wat ik dan weer wél lekker vind, is het gebruik van wijn in mijn zoete creaties (ja ik weet ‘t, ik ben een beetje raar). Afgelopen zomer heb ik bijvoorbeeld echt gesmuld van mijn aardbeien tiramisuDus toen ik de ingrediëntenlijst & het recept voor deze peren-rozemarijntaart las (in het geweldige bakboek Home Baked van Yvette van Boven) werd ik meteen enthousiast: de peertjes worden namelijk bereid in witte wijn. Ja, de samenvoeging van peren, rozemarijn en witte wijn klonk mijn proefpanel en mij eerst een beetje vreemd in de oren, maar het blijkt een verrassende smaakcombinatie te zijn. 

Je moet er wel van houden, dat dan weer wel. Misschien is deze taart ook wel een beetje te vergelijken met het leren drinken van wijn: hoe vaker je ‘m eet, hoe meer je hem weet te waarderen. 


Ingrediënten
  • 300 g amandelmeel
  • 200 g honing + 1 el 
  • 4 eieren
  • ca. 25 g koude boter
  • 3 kleine peren
  • 750 ml witte wijn (of water)
  • 3 takjes rozemarijn
  • de geraspte schil van 1 citroen
Extra nodig
Lage ronde gekartelde bakvorm met losse boden van 22 centimeter doorsnede, bakpapier, huishoudfolie, blindbakbonen, zeef
Tijd (ongeveer)
45 minuten bereiding, 45 minuten oven, 1 uur wachten


  • Meng het amandelmeel samen met 1 eetlepel honing, 1 ei en 25 g koude boter snel tot een stevige bal. Dit kan met de hand of met een keukenmachine. 
  • Als het deeg te droog is, voeg dan nog wat koude boter toe. Als het deeg te nat is, voeg je iets meer amandelmeel toe. Het deeg moet net niet plakken, maar een stevige bal vormen als je alles bij elkaar drukt.
  • Wikkel de bal in huishoudfolie en laat minstens 45 minuten in de koelkast rusten. 
  • Schil de peren en halveer ze. Laat het steeltje eraan zitten. 
  • Verwijder met een scherp mesje de klokhuizen van de peren. 
  • Doe de peren samen met de wijn, 200 g honing, de takjes rozemarijn en de citroenrasp in een pan en zet op het vuur. 
  • Breng alles aan de kook en laat daarna op laag vuur 30 minuten sudderen. 
  • Schep de peren met behulp van een schuimspaan uit de pan en laat ze afkoelen op een bord. 
  • Laat de siroop verder inkoken, totdat je circa 250 ml overhoudt. 
  • Verwarm de oven voor op 180°C. Vet de bakvorm in met boter. 
  • Haal het deeg uit de koelkast en druk het gelijkmatig uit in de vorm. Snijd de randen netjes bij en prik met een vork gaatjes in de deegboden. 
  • Leg een vel bakpapier op het deeg in de vorm en vul de vorm met blindbakbonen. 
  • Bak de taartbodem 15 minuten voor in het midden van de voorverwarmde oven. Verwijder dan de blindbakbonen en het bakpapier en bak de bodem nog 5 minuten. 
  • Haal de taartbodem uit de oven en laat iets afkoelen. 
  • Haal de siroop van het vuur en zeef hem boven een maatbeker. Je hebt 200 ml vocht nodig. 
  • Snijd de afgekoelde peren tot aan het steeltje in en leg ze voorzichtig in de voorgebakken korst. Druk zachtjes op de peren zodat ze ‘uitwaaieren’. 
  • Klop in een kom 3 eieren los en giet de 200 ml perensiroop erbij. Klop even goed door.  
  • Giet het eiermengsel over de peren in de taart.
  • Knip een ruime cirkel (van circa 25 centimeter doorsnede) uit een vel bakpapier. Knip uit deze cirkel een kleinere cirkel (van circa 20 centimeter doorsnede). Leg deze rand van bakpapier op de bakvorm, zodat de rand van amandeldeeg bedekt wordt. 
  • Plaats de taart nog ca. 25 minuten terug in de oven. 
  • Laat de taart iets afkoelen en serveer hem met wat crème fraîche of zure room.



Reacties