Aardbeien tulband

Aardbeien tulband
Heb je ooit wel eens in een kookwinkel gestaan en verlekkerd naar al die schitterende bakvormen van Nordic Ware staan kijken? Nou, ik in ieder geval wel. En elke keer weer kijk ik mijn ogen uit. Het zijn gewoon kleine kunstwerkjes met prachtige & unieke vormen. Ze allemaal kopen zou ik het liefste doen, maar dat laat mijn portemonnee niet toe. 

Gelukkig kwam ik erachter dat een vriend van mij een Nordic Ware exemplaar bezit die ik zelf niet heb (de Blossom tulband bakvorm) en was hij zo genereus deze aan mij te lenen. 

En zo kon mijn proefpanel niet alleen genieten van de verrukkelijke smaak van deze aardbeien tulband, maar hadden ze ook meteen iets moois om naar te kijken (het oog wil tenslotte ook wat). 

Maar ook als je geen Nordic Ware tulband bakvorm in je bezit hebt, kan ik je zeker aanraden deze aardbeien tulband te maken. Hij is heerlijk zoet en dankzij de frisse aardbeienvulling haal je in één klap een beetje zomer in huis. En wie wil dat nu niet?


Ingrediënten
  • 150 g aardbeien
  • 400 g kristalsuiker
  • 60 ml water
  • 2 ½ el + 30 g maizena
  • 1 ½ el aardbeienlikeur (optioneel)
  • 340 g boter
  • 225 g roomkaas
  • 6 eieren
  • 300 g bloem
  • 2 tl vanille-extract
  • ¼ tl zout
Extra nodig
Tulband bakvorm van ca. 2,4 liter inhoud (ik heb de Nordic Ware Blossom tulband bakvorm gebruikt), satéprikker, taartrooster
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, ca. 90 minuten oven, 60 minuten wachten


  • Was de aardbeien en dep ze droog. Verwijder de kroontjes en hak de aardbeien in kleine stukjes. 
  • Doe de stukjes aardbei samen met 50 g kristalsuiker, het water en 2 ½ el maizena in een steelpan en breng dit al roerend op laag vuur aan de kook. Voeg eventueel 1 ½ el aardbeienlikeur toe. Blijf roeren tot je een dik mengsel hebt. 
  • Haal de pan van het vuur en laat het aardbeienmengsel afkoelen.
  • Zeef de bloem en 30 g maizena boven een kom. Zeef dit mengsel daarna nog 4 keer. Zet apart. 
  • Verwarm de oven voor op 165°C. Vet de tulband bakvorm goed in en bestuif hem (met behulp van een zeefje) met bloem. Klop de overtollige bloem eruit. 
  • Klop de boter samen met de roomkaas tot een licht en romig mengsel. 
  • Voeg 350 g kristalsuiker toe en blijf kloppen tot je een licht en luchtig mengsel hebt.
  • Voeg één voor één de eieren toe. Voeg het volgende ei pas toe wanneer het vorige volledig is opgenomen. 
  • Voeg het vanille-extract en een snufje zout toe en klop dit erdoor. 
  • Voeg geleidelijk het bloemmengsel toe en blijf op lage snelheid kloppen tot alle bloem is opgenomen. 
  • Schep bijna al het beslag in de tulband bakvorm. 
  • Smeer het beslag een beetje omhoog langs de buitenrand en om de opening in het midden van de vorm, zodat je een soort geul creëert. 
  • Schep het afgekoelde aardbeienmengsel gelijkmatig in de geul die je gecreëerd hebt. 
  • Schep het overgebleven beslag op het aardbeienmengsel en strijk glad. 
  • Bak de tulband in het midden van de voorverwarmde oven in ongeveer 90 minuten gaar. Een erin gestoken satéprikker moet er schoon uitkomen. 
  • Laat de tulband 15 minuten afkoelen in de vorm en stort hem dan op een rooster om helemaal af te koelen. 
  • Bestuif de tulband voor het serveren met wat poedersuiker en serveer met verse aardbeien. 





Bron recept: gebaseerd op een recept van de Brown Eyed Baker.

Reacties

  1. deze bakvorm is momenteel met korting verkrijgbaar bij CookenCo
    maar misschien heb je hem inmiddels al
    Berber

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb inmiddels 4 bakblikken gekocht (verschillende uiteraard) en ga ze binnenkort gebruiken. wat een mooie blikken zijn dit (ik word er zo hebberig van)
    Berber

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh lekker voor als er straks weer aardbeitjes te krijgen zijn! Mag ik vragen wat voor roomkaas je hiervoor hebt gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judith,
      Ik heb de naturel roomkaas van Philadelphia gebruikt.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  4. Klopt het dat er geen bakpoeder in zit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judith, ja dat klopt, voor het bakken van een cake heb je niet altijd bakpoeder nodig.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  5. Beste Tessa,
    Zou je dit recept ook kunnen met maken met bijvoorbeeld: cranberries of frambozen?
    Graag hoor ik van je.
    Groet,
    Jozephina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jozephina,
      Dit zou moeten lukken. Wellicht dat je iets meer/minder maizena toe moet voegen om een dik mengsel te krijgen.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten