Brownietaartjes met frambozen

Brownietaartjes met frambozen
En ineens is hij daar, mijn 500ste blogpost. Vijfhonderd baksels, vijfhonderd stukjes tekst en duizenden, vele duizenden foto’s. Reden voor een feestje natuurlijk. Jammer alleen dat ik er pas achter kwam dat ik deze mijlpaal gehaald had, toen ik blogpost 503 aan het maken was. Op dat moment viel mijn oog pas op de nummering. 

Maar geheel toevallig past dit 500ste baksel wel helemaal bij mij: brownies, chocolade, zomerfruit en Donna Hay. Mijn favoriete baksel, mijn 2 meest favoriete ingrediënten en één van mijn twee meest favoriete kook/bakboek auteurs. En de smaak van de taartjes is feestelijk lekker, echt verrukkelijk. Hoewel verrukkelijk eigenlijk nog een understatement is, deze brownietaartjes met frambozen zijn gewoon een droom voor chocoholics. 


De taartjes hebben een hele rijke en intense pure chocoladesmaak, en onder het buitenste laagje gaat een zachte en smeuïge binnenkant schuil met zoetzure frambozen die zorgen voor een lekkere frisheid en een mooi kleurcontrast. Ik ben tot over mijn oren verliefd. En of dat nog niet genoeg is, zijn ze ook nog eens idioot makkelijk om te maken. Slechts 6 alledaagse ingrediënten en een uurtje van jouw dag staan tussen jou en deze taartjes. En met 1 ingrediënt meer heb een romige chocoladeganache die je erbij kunt serveren. Ik heb ze afgelopen week tweemaal gemaakt en in de toekomst zal ik ze zeker nog vele malen maken, naast vele andere lekkere baksels, anders ga ik die 1000 natuurlijk nooit halen.


Ingrediënten
  • 350 g pure chocolade, fijngehakt
  • 75 g boter
  • 90 g donkerbruine basterdsuiker
  • 185 ml slagroom
  • 3 eieren
  • 35 g bloem
  • ca. 250 g verse frambozen + extra om erbij te serveren
Extra nodig
4 ronde springvormpjes van 10 centimeter doorsnee, bakpapier
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, 35-40 minuten oven, wachten


  • Verwarm de oven voor op 150 °C. Vet de springvormpjes in en bekleed ze met bakpapier.
  • Verwarm in een steelpan met dikke bodem op laag vuur 200 g fijngehakte pure chocola, 60 g boter, de donkerbruine basterdsuiker en 60 ml slagroom. Blijf roeren tot je een gladde massa hebt. 
  • Doe eieren en bloem in een kom en klop heel goed door elkaar.
  • Klop het chocolademengsel erdoor tot alles goed is gemengd.
  • Schenk het beslag in de springvormpjes. Leg de frambozen op het beslag.
  • Bak de brownietaartjes in het midden van de voorverwarmde oven in 35-40 minuten gaar.
  • Doe 150 g fijngehakte pure chocolade in een vuurvaste kom.
  • Verwarm 125 ml slagroom in een steelpan en breng het aan de kook.
  • Giet de hete slagroom over de fijngehakte chocolade. Laat heel even staan en roer dan door tot een egaal bruin mengsel. 
  • Voeg 15 g in zachte boter in blokjes toe en roer deze erdoor. 
  • Laat de ganache opstijven tot smeerbaar. 
  • Serveer de taartjes met de chocoladeganache en verse frambozen.





Bron recept: Donna Hay, Nieuwe Klassiekers

Reacties

  1. Ohhh dit zit er waanzinnig goed uit! Gefeliciteerd met je 500e blogpost!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd! En ziet er superlekker uit! Ga do door, ben dol op je recepten en mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten