Yoghurt-mangotaartje

Yoghurt-mangotaartje
Oude liefde roest niet. En dat gaat in mijn geval ook op voor bakboeken waar ik bij aankoop meteen verliefd op was, maar die ik inmiddels al geruime tijd niet meer ingekeken heb. Want hoewel ze stof staan te vergaren in mijn boekenkast, weet ik dat ze mij niet teleur zullen stellen op het moment dat ik ze weer beetpak. 

En het bakboek van Rudolph van Veen, Rudolph’s Bakery, is zo’n oude niet-roestende liefde. Dus toen ik laatst door de tropische hitte mijn zoveelste slapeloze nacht beleefde, vond ik dat een mooie gelegenheid om weer eens door dit boek te bladeren. En omdat ik heel veel behoefte had aan verkoeling, bleef mijn blik hangen bij zijn gemarmerde mango-yoghurttaart, waar de omschrijving bij stond: een frisse taart waarvoor je geen oven nodig hebt. Meer hoefde ik niet te weten. 

Meteen de volgende dag ben ik in mijn keuken aan de slag gegaan met zijn recept. En wow, wat is dit een lekker taartje! Ik heb al veel yoghurt- en kwarktaarten gemaakt, maar deze is wel heel erg speciaal. Een heerlijke bodem van lange vingers en twee zachte & romige yoghurtlagen met daartussen een frisse en licht-zoete mangolaag. Hemels lekker. Door zijn fris- en fruitigheid is dit echt de ideale traktatie voor een zonnige zomerse dag. 

Tip: mangopuree maak je natuurlijk heel makkelijk zelf door verse mango (of mango uit blik) te pureren ~ het is ook erg lekker om de taart met blokjes of schijfjes (verse) mango te versieren.


Ingrediënten
  • 70 g boter
  • 130 g lange vingers
  • 6 ½ blaadje gelatine
  • 350 ml slagroom
  • 70 g fijne kristalsuiker
  • 8 g vanillesuiker
  • 345 ml volle yoghurt
  • 210 g mangopuree
  • blaadjes munt
  • chocoladekrullen/schaafsel
Extra nodig
Taartring van 20 centimeter doorsnede, bakpapier, acetaatfolie, plat bord of snijplank, keukenmachine, spuitzak, gekarteld spuitmondje
Tijd (ongeveer)
45 minuten bereiding, minstens 3 uur wachten


  • Bekleed het platte bord of de snijplank met een vel bakpapier. Plaats hier de taartring op. Bekleed de binnenzijde van de taartring met een strook acetaatfolie.
  • Maal de lange vingers fijn in de keukenmachine. Smelt de boter in een steelpan en roer de gesmolten boter door de koekkruimels. 
  • Schep het koekmengsel in de taartring en druk goed aan met de achterkant van een lepel. Plaats in de koelkast zodat de bodem op kan stijven. 
  • Week in een kom met koud water 2 ½ blaadje gelatine. Week in een andere kom met koud water 4 blaadjes gelatine. 
  • Klop 225 ml slagroom samen met 55 g fijne kristalsuiker en de vanillesuiker tot een dik lobbig mengsel. 
  • Knijp de 4 blaadjes gelatine uit en smelt deze in een schaaltje in de magnetron op vol vermogen. Let op: de gelatine smelt in een paar seconden. 
  • Spatel de gelatine door de yoghurt en spatel hier vervolgens luchtig de opgeklopte slagroom door. 
  • Knijp de resterende gelatine uit en smelt ook deze in een schaaltje in de magnetron op vol vermogen. 
  • Spatel de gelatine door de mangopuree. 
  • Schenk 2/3 van het yoghurtmengsel op de koekbodem in de taartring. Strijk glad.
  • Schenk hier de mangovulling op en strijk ook deze glad. 
  • Schenk het resterende yoghurtmengsel op de mangovulling en strijk glad. 
  • Laat de taart minstens 3 uur opstijven in de koelkast. 
  • Verwijder de taartring en plaats het taartje op een taartschaal. 
  • Klop 125 ml slagroom samen met 15 g fijne kristalsuiker stijf. 
  • Schep de slagroom in een spuitzak met gekarteld spuitmondje en spuit rozetten op de taart. 
  • Garneer de taart met blaadjes munt en chocoladekrullen/schaafsel. 



Reacties