Citroen-ricotta pannenkoekjes

Citroen-ricotta pannenkoekjes
Zondagmorgen. De enige morgen in de week waarop ik, met een beetje geluk, alles rustig aan kan doen.  Ik hoef niet naar mijn werk en alle huishoudelijke taken heb ik vaak de dag ervoor al gedaan, dus op de zondagochtend mag alles en moet niets. En dat is maar goed ook, want de zondag is voor mij echt de dag dat ik mezelf op moet laden voor de week die komen gaat, en het laatste wat ik dan nodig heb is een volle agenda. Helaas zijn de afgelopen periode mijn zondagen juist wél (te) vol gepland. 

Daarom besloot ik mezelf vorig weekend maar eens te verwennen met een heerlijk ontbijtje. Normaal stel ik mezelf in de vroege ochtenduren tevreden met wat crackers, maar het recept voor deze citroen-ricotta pannenkoekjes uit het nieuwste boek van Donna Hay (Basics to Brilliance) zag er zó verleidelijk uit dat ik het wel moest maken. 

En wat was het heerlijk om mijn vrije zondagochtend te beginnen in mijn pyjama op de bank met een bord vol verrukkelijke warme pannenkoekjes. Ik heb zelden zo’n lekkere pannenkoekjes gegeten. De ricotta maakt ze heerlijk zacht, de citroen zorgt voor een fris accent en de karnemelk en opgeklopte eiwitten maken ze vederlicht en luchtig. Deze pannenkoekjes gaan zeker vaker op mijn (ontbijt)bordje verschijnen. Fijne zondag allemaal en geniet ervan! 


Ingrediënten
  • 110 g zelfrijzend bakmeel
  • 1 tl bakpoeder
  • 75 g fijne kristalsuiker
  • 180 g karnemelk
  • 2 eieren, gesplitst
  • geraspte schil van 1 citroen
  • 240 g ricotta
Extra nodig
Antiaanbakpan 
Tijd (ongeveer)
>45 minuten bereiding


  • Klop het zelfrijzend bakmeel, het bakpoeder, de fijne kristalsuiker, de karnemelk en de eidooiers in een ruime kom tot een glad beslag. 
  • Voeg de citroenrasp en de ricotta toe en klop deze erdoor. 
  • Klop in een schone en vetvrije kom de eiwitten tot stijven pieken. 
  • Spatel het eiwit voorzichtig en luchtig door het pannenkoekenbeslag. 
  • Zet een grote antiaanbakpan op laag tot matig vuur. 
  • Bak in porties volle eetlepels van het beslag 3-4 minuten (beide kanten), of tot de pannenkoekjes goudbruin zijn. 
  • Serveer de pannenkoekjes heet uit de pan of leg ze op een warm bord afgedekt met een doek. 
  • Bestrooi de pannenkoekjes met poedersuiker en serveer eventueel met partjes citroen. 



Reacties