Nigella’s chocolade-amarettotaart

Nigella’s chocolade-amarettotaart
Nigella Lawson. Koningin van de thuiskeuken en mijn grote voorbeeld & inspiratiebron. Ik ben al jarenlang groot fan van haar boeken, haar kookprogramma’s en haar persoonlijkheid. Wanneer ik haar hoor spreken hang ik echt aan haar lippen. Haar passie en vaardigheid voor eten en koken worden namelijk alleen geëvenaard door de heerlijke woorden waarmee ze haar recepten marineert. 

Ik was dan ook door het dolle heen toen mijn lieve nicht Nina mij uitnodigde om afgelopen dinsdagavond aan te schuiven aan Nigella’s tafel in het DeLaMar theater in Amsterdam. Bijna twee uur lang Nigella op het podium, geïnterviewd door onder andere Hiske Versprille en Yvette van Boven, sprekend over haar nieuwste boek (Bij mij aan tafel – het geluk van thuiskoken), haar visie op eten, koken en de rol en betekenis hiervan in haar leven. 

We leerden dat ze ‘guilty pleasures’ hekelt, want ‘you earn pleasure just by the sheer fact of being alive’, maar ook dat ze bijvoorbeeld niets begrijpt van de vele foto’s van smoothie bowls op Instagram, ‘who eats like that?!’ en dat geluk het mooist is wanneer je het kunt delen. Daar kun je natuurlijk alleen maar op proosten. Het was een memorabele avond (ook dankzij het tenenkrommende gesprek met Damiaan Denys) en ik heb ervan genoten. 

Ik houd nu nog meer van haar dan ik al deed. Ze is leuk, grappig en een echte eloquente godin. Dankzij de gesprekken kreeg ik meteen zin om bij thuiskomst de keuken in te duiken (iets wat ik overigens bij nader inzien toch maar niet gedaan heb, het was immers al middernacht geweest en ‘midnight snacks’ kan ik in tegenstelling tot Nigella niet goed verdragen). 

Als je trouwens Nigella’s nieuwste boek nog niet gekocht hebt kan ik je zeker aanraden dit te doen, het is weer een pareltje. Je kunt er bijvoorbeeld het recept voor deze verrukkelijke chocolade-amarettotaart in vinden. Een waardige afsluiter van elk etentje. 


Ingrediënten
  • 100 g (extra) pure chocolade, grof gehakt
  • 100 g zachte boter, in blokjes
  • 4 eieren (L)
  • 125 g fijne kristalsuiker
  • 75 g amandelmeel
  • 2 el cacaopoeder
  • 5 el amaretto
  • 250 ml slagroom
  • amarettikoekjes, verkruimeld
Extra nodig
1 ronde springvorm van 20 cm doorsnee, bakpapier, schone theedoek
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, ca. 30 minuten oven, 2 uur wachten


  • Verwarm de oven voor op 180°C. Vet de springvorm in en bekleed de bodem met bakpapier. 
  • Roer het amandelmeel en het cacaopoeder door elkaar. Zet apart. 
  • Smelt de chocolade en de boter au bain-marie. Roer zo nu en dan goed door, tot je een egaal bruin mengsel hebt. 
  • Haal de pan van het vuur en laat het mengsel iets afkoelen.
  • Klop de eieren en de fijne kristalsuiker dik en schuimig tot het volume is verdubbeld, of zelfs verdriedubbeld. Dit duurt zo’n 5 minuten met je handmixer. 
  • Zet je mixer op de laagste stand en roer het amandelmeel-mengsel lepel voor lepel door het ei-mengsel. 
  • Roer 3 el amaretto door het licht afgekoelde chocolade-mengsel. 
  • Schenk de chocolade al kloppend in een langzame, gestage stroom in het beslag. 
  • Spatel het mengsel nog even door om te zorgen dat alles glad, luchtig en goed gemengd is. 
  • Schenk het beslag in de springvorm.
  • Bak de taart ca. 30 minuten in het midden van de voorverwarmde oven, of tot hij aan de rand loskomt en een satéprikker eruit komt met een paar vochtige kruimels eraan. 
  • Plaats de taart in de vorm op een rooster (besprenkel hem eventueel nog met wat extra amaretto), leg er een schone theedoek over en laat hem afkoelen. De bovenkant van de taart zal tijdens het afkoelen inzakken en barsten. 
  • Zodra de taart koud is open je de springvorm en plaats je hem voorzichtig op een taartstandaard of plat bord. 
  • Je kunt de taart nu eventueel met wat cacaopoeder bestuiven. 
  • Klop de slagroom samen met 2 el amaretto dik en lobbig. 
  • Spatel wat verkruimelde amarettikoekjes door de room. 
  • Schep de room in een serveerschaaltje en strooi de rest van de amarettikruimels erover. 



Reacties

  1. Ik heb het filmpje van het maken van de taart een keer op de televisie gezien.
    Jammer dat ik hem niet kan vinden op YouTube.
    De taart is verrukkelijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kijk nu toevallig, en 20 tot 25 minuten in de oven op 190 graden

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten