Slagroomtruffels

Slagroomtruffels

 
Waarschuwing: deze slagroomtruffels zijn gevaarlijk lekker, één hapje en je wilt ze allemaal. De heerlijke satijnachtige vulling met een omhulsel van pure chocolade en cacaopoeder is namelijk onweerstaanbaar. Mijn moeder en ik konden er dan ook niet van afblijven en binnen twee dagen hadden we ze allemaal opgegeten.

Ik weet het, dit is niet echt gezond, maar zoals Loesje (het fictieve meisje van de posters) het ooit al eens zei is het lichaam de tempel van de ziel en vraagt mijn ziel gewoon om heel veel chocoladeoffers. Maar hoe verleidelijk ook, deze truffels zijn natuurlijk niet alleen lekker om in je eentje van te snoepen, ze zijn ook leuk om te serveren als er iets te vieren valt, als verrassing bij de high tea of als afsluiter van een heerlijke maaltijd. Je kunt ze ook mooi verpakken om weg te geven als cadeautje. Bewaar ze in elk geval altijd in de koelkast.

Het idee om deze slagroomtruffels te gaan maken kreeg ik na het zien van Rudolph’s Bakery op 24Kitchen. Tip: het is ook erg lekker om in plaats van cacao (pure) chocoladehagelslag te gebruiken.

Ingrediënten

  • 125 g boter
  • 125 g poedersuiker
  • 75 ml slagroom
  • 1 el vanillesuiker
  • 250 g pure chocolade
  • 100 g cacaopoeder

Extra nodig
cocktailprikkers, huishoudfolie, bakplaatje of plankje, spuitzak met glad spuitmondje
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, 60 minuten wachten

Werkwijze

  • Klop de boter samen met de poedersuiker, de slagroom en de vanillesuiker op een rustige stand met je mixer zeer zacht en romig. De boter moet helemaal wit zijn. Dit kan wel 15 minuten duren.
  • Schep deze vulling in een spuitzak met glad spuitmondje en spuit ongeveer 20 bolletjes op een met plastic bekleed bakplaatje of plankje. Je kunt ook hoopjes maken met een lepel.
  • Steek in elk bolletje meteen diep (tot aan het bakplaatje/plankje) een cocktailprikker. Zet de bolletjes 60 minuten in de vriezer om hard te worden.
  • Hak de chocolade in stukken en smelt au bain-marie. Laat de chocolade iets afkoelen. Strooi de cacaopoeder in een diep bord.
  • Haal de truffels (per twee) uit de vriezer en dompel ze meteen in de chocolade.
  • Draai het cocktailprikkertje snel tussen je vingers, zodat de overtollige chocolade eraf gaat. Het kan gebeuren dat de cocktailprikker loslaat van de truffel. Prik dan de truffel opnieuw aan je cocktailprikker, houd de prikker vervolgens horizontaal en draai hem voorzichtig tussen je vingers, of tik een paar keer voorzichtig met de truffel tegen de rand van het bord.
  • Zet de truffel in de cacaopoeder en schep er met behulp van een lepel cacao overheen, zodat hij helemaal bedekt is. Laat de truffel even staan in de cacao.
  • Haal de truffel uit de cacao en draai weer even aan het prikkertje zodat het teveel aan cacao eraf gaat, of tik even een paar keer met de truffel tegen de rand van het bord.
  • Zet de truffel op een bord. Werk op deze manier alle truffels af.
  • Zet de truffels in de koelkast en haal voor het serveren de prikkers eruit.

 

 

Reacties

  1. Hallo.

    Ik heb deze truffels ook gemaakt, ik weet niet of ik iets verkeerds heb gedaan maar ik vond ze helaas niet zo lekker. Maar ik wil je wel bedanken, je hebt een mooie blog. Ik kijk werkelijke op je blog!

    Char

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Char, ik weet ook niet of je iets verkeerds hebt gedaan (het recept kan natuurlijk op meerdere punten misgaan, zoals al bij punt 1: het romig kloppen) maar smaken willen natuurlijk ook nog wel eens verschillen. Wat ik lekker vind hoeft iemand anders niet per se lekker te vinden :) Leuk dat je het in ieder geval geprobeerd hebt en bedankt voor je compliment!! Groetjes Tessa

      Verwijderen
  2. !alles op kamertemp!

    probeer eens met 90g roomboter die lang mixen tot dat die witter van kleur wordt. (kan rustig 10-15 minuten kloppen) Daarna slagroommengsel (250ml +100gr suiker opgelost) erbij doen.

    Nu net zolang mixen dat het een dikkige romige massa wordt die je op de kop zou moeten kunnen houden zonder dat het eruit valt.

    NIET opkloppen maar mixen, rustig en het duurt lang.

    verdere stappen hierboven volgen.

    Minder boter=minder vet en daardoor proeft de vulling niet vies boterig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo anoniem, dank je voor de tips! Deze zijn altijd welkom! Ik heb deze truffels al vaak gemaakt, maar ze smaakten nooit vies boterig (wat dat dan ook moge betekenen). Misschien had ik de receptomschrijving wat uitgebreider moeten maken, want ik mix de ingrediënten inderdaad altijd vrij lang. Dat alles op kamertemperatuur moet zijn vind ik persoonlijk voor zich spreken en zet het er om die reden nooit (meer) bij (en het staat ook in de lijst met baktips die ik onder het kopje 'Voordat je begint' bovenaan de pagina heb geplaatst). Maar het is misschien mijn fout dat ik er van uitga dat iedereen dit wel weet. Groetjes Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten