Mokkabavarois

Mokkabavarois
 
 

Ik vind het echt heerlijk om na de avondmaaltijd te smullen van een heerlijk toetje. Noem mij gerust een echt toetjesmens. Maar het wordt voor mij pas echt genieten als ik dit toetje zelf mag maken en vervolgens na een gezellig etentje mag serveren aan mijn gasten. Voor iedere maaltijd is er denk ik wel een passend nagerecht te vinden. 

Een terugkerend item op mijn dessert-repertoire is de bavarois: een heerlijk luchtige pudding die perfect is voor na een zware maaltijd. Deze keer heb ik gekozen voor een mokkabavarois.Hij barst echt van de mokkasmaak en de toevoeging van een toefje slagroom en wat mokkaboontjes maakt hem tot een verrukkelijke traktatie. En het kost je niet veel moeite of stress om deze bavarois op tafel te zetten. Hij is makkelijk om te maken, je hebt alleen wat geduld nodig om hem op te laten stijven. Bewaar deze bavarois tot aan het serveren in de koelkast.


Ingrediënten

  • 200 ml volle melk
  • 1 el oploskoffie
  • 1 tl cacaopoeder
  • 4 eidooiers (L)
  • 2 eiwitten (L)
  • 125 g kristalsuiker + extra voor garnering
  • 4 blaadjes witte gelatine (6,7 g)
  • 375 ml slagroom
  • mokkaboontjes voor garnering

Extra nodig
Puddingvorm
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, minstens 6 uur wachten

Werkwijze

  • Week de gelatineblaadjes minstens 30 minuten in koud water.
  • Verwarm de helft van de melk en los hierin de oploskoffie en de cacao op.
  • Voeg de rest van de melk toe en laat afkoelen.
  • Klop in een hittebestendige kom de eierdooiers en 100 g kristalsuiker schuimig.
  • Roer de mokka-melk erdoor.
  • Verwarm het mengsel au bain-marie al roerend tot de dikte van vla.
  • Haal de kom van de pan met water.
  • Knijp telkens een gelatineblaadje uit en los het op in de warme vla.
  • Zet de kom als alle gelatine is opgelost in een bak met ijskoud water en roer tot de vla helemaal koud is en lobbig begint te worden.
  • Klop 250 ml slagroom stevig met 25 g kristalsuiker. Meng de vla voorzichtig door de geklopte slagroom.
  • Klop 2 eiwitten stijf. Meng eerst enkele lepels eiwit door de roomvla en spatel vervolgens de roomvla door de eiwitten.
  • Spoel de puddingvorm om met koud water en vul deze met de bavarois.
  • Laat de bavarois minstens 6 uur in de koelkast opstijven.
  • Dompel de vorm een paar seconden tot net onder de rand in warm water en keer de bavarois boven een schaal of bord.
  • Garneer hem met toefjes slagroom en de mokkaboontjes.



Bron recept: Dessert kookboek Blue Band

Reacties

  1. Heel hartelijk bedankt voor dit recept! Heerlijke baverois :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten