Appelroomrol

Appelroomrol
 
 

Wanneer ik als kind vroeger aan de ontbijttafel zat, verscheen er regelmatig een potje zelfgemaakte jam van mijn moeder of oma op tafel. Echt een heerlijk begin van de dag. Soms had ik het fruit met mijn eigen handjes in de tuin mogen plukken, wat de jam extra lekker maakte.

Het hele idee van zelf jam maken is voor mij nog altijd met een gevoel van heerlijke knusse huiselijkheid omgeven. Toch had ik mezelf tot voor kort nog nooit aan deze activiteit gewaagd: het stond al enige tijd om mijn to-do lijstje, maar het kwam er nooit van. Dus toen ik dit recept voor een appelroomrol onder ogen kreeg en las dat er appeljam gemaakt moest worden, was ik meteen dol enthousiast. Helaas mislukte de eerste twee pogingen om appeljam te maken jammerlijk (het resultaat had iets weg van dikke appelsap met stukjes).

Omdat ik niet van plan was mijn jam-avontuur hier te laten stranden, liet ik het recept voor wat het was en volgde ik nauwgezet de aanwijzingen op het pak geleisuiker. Het resultaat was een stevige maar verschrikkelijk zoete appeljam. Blijkbaar bestaat er voor een geboren zoetekauw als ik ook zoiets als ‘té zoet’. Nog een paar pogingen (en heel wat kilo’s appel) later, had ik eindelijk een potje lekkere appeljam. Ik was best wel een beetje trots op mezelf. De appelroomrol was uiteindelijk een groot succes: de heerlijke appeljam met de luchtige cake en vanille-slagroom is een fantastische combinatie. Om de appelroomrol extra lekker te maken kun je ook wat appeltjes met kaneel in de boter bakken en deze erbij serveren. Verrukkelijk.

Tips: Ik voeg de kaneel al voor het koken aan de appelstukjes toe, maar je kunt de kaneel (naar smaak) ook na het koken en pureren aan de appelmoes toevoegen ~ Het is lekker om de appeltjes niet helemaal tot moes te prakken, maar een paar stukjes te laten zitten ~ Het duurt een tijdje voordat de jam helemaal is afgekoeld, je kunt de jam dus het beste de avond van tevoren maken zodat deze ’s ochtends helemaal koud is ~ Omdat de jam zoeter wordt naarmate je de roomrol langer in de koelkast bewaard, wil ik je aanraden de rol zo snel mogelijk op te eten en er niet maar af en toe een plakje van te snijden.


Ingrediënten

  • 1 kilo geschilde moesappels, van het klokhuis ontdaan
  • 1 ½ tl kaneel
  • 6 el citroensap + sap van een halve citroen
  • 100 ml appelsap
  • 450 g geleisuiker
  • 4 eieren (L)
  • 150 g kristalsuiker
  • 100 g bloem, gezeefd
  • 250 ml slagroom
  • 1 vanillestokje

Extra nodig
Staafmixer, uitgekookte & schone jam- of weckpot van 1 liter inhoud, bakplaat, bakpapier, schone theedoek
Tijd (ongeveer)
45 minuten bereiding, 15-20 minuten oven, 1 nacht wachten

Werkwijze

  • Snijd de geschilde appels in stukjes. Bestrooi de appelstukjes met de kaneel en schep de appels om, zodat ze helemaal bedekt zijn.
  • Doe de appelstukjes samen met 6 eetlepels citroensap en het appelsap in een ruime pan en breng dit onder af en toe roeren aan de kook.
  • Kook de appels tot ze zacht zijn. Giet ze af en pureer de zachte appels tot moes.
  • Doe 700 g van de appelmoes samen met de geleisuiker en het sap van een halve citroen terug in de pan.
  • Breng het mengsel al roerende aan de kook. Laat het mengsel 4 minuten goed doorkoken.
  • Vul de jam- of weckpot met de hete (nog dunne) jam. Sluit de pot goed af en laat de jam helemaal afkoelen.
 
  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte). Bekleed de bakplaat met bakpapier.
  • Klop de eieren met 100 gram kristalsuiker tot een lichte en luchtige crème die als een dik lint van je garde loopt.
  • Spatel de bloem erdoor.
  • Strijk het beslag op de bakplaat uit tot een rechthoekige laag van 1,5 centimeter dik.
  • Bak de biscuitbodem in het midden van de voorverwarmde oven in 15-20 minuten goudbruin en gaar.
  • Leg ondertussen een schone en droge theedoek op het aanrecht met daarop een groot vel bakpapier. Bestrooi het bakpapier met 25 gram kristalsuiker.
  • Haal de biscuitbodem uit de oven en laat hem 1 minuut afkoelen op de bakplaat.
  • Keer de bakplaat boven de theedoek en trek voorzichtig het bakpapier van de cake.
  • Rol de cakelaag vanaf de korte kant voorzichtig op. Rol het bakpapier en de theedoek mee.
  • Laat de opgerolde cake afkoelen.
 
  • Snijd het vanillestokje in de lengte open en schraap het merg eruit.
  • Klop de slagroom met het vanillemerg en 25 g suiker stijf.
  • Rol de cake voorzichtig uit de doek en bestrijk hem met een dikke laag appeljam.
  • Rol de cake weer op en leg de rol met de naad naar beneden op een schaal.
  • Bestrijk de rol met vanilleroom.
  • Snijd de zijkanten van de appelroomrol mooi bij en snijd de rol in dikke plakken.





Bron recept: Appeltaart, Janneke Philippi

Reacties