Brownie koekjes met pindakaasvulling

Brownie koekjes met pindakaasvulling
 
 

Het aanbreken van de lente betekent voor veel mensen ook de start van een ander eetpatroon. Waar in de winter de stevige kost op het menu staat, maakt de lente plaats voor lichte gerechten met frisse smaken. Gelukkig zijn heel veel zoete baksels niet per se seizoensgebonden en kun je jezelf en anderen er dus het hele jaar door blij mee maken.

Neem bijvoorbeeld brownies: weer of geen weer, ze smaken altijd verrukkelijk. Dus toen ik een tijdje geleden in de stad was, kon ik de verleiding niet weerstaan en moest ik mezelf even trakteren op deze kleine lekkernij. Maar al bij de eerste hap was ik flink teleurgesteld, de brownie had meer weg van een droge schuurspons. Een echt goede brownie heeft een krokant korstje en is hieronder heerlijk smeuïg, boterachtig, compact, kleverig, rijk van smaak en (zoals de Amerikanen het zouden zeggen) fudgy.

Helaas blijken er dus ook bakkers te zijn die niet weten hoe je brownies bakt. Om de brownie-teleurstelling te boven te komen zat er maar één ding op: zelf aan de slag gaan in mijn keuken. Ik besloot geen klassieke brownies te maken, maar een recept van mijn to-do lijstje te nemen: brownie koekjes met pindakaasvulling. Het resultaat voldeed geheel aan mijn verwachtingen.

De koekjes zijn net als echte brownies heerlijk zacht, smeuïg en rijk aan chocolade. De pindakaasvulling is rijk van smaak, luchtig en zoet, in één woord geweldig. Ook zonder de vulling smaken de koekjes fantastisch, maar de combinatie is echt hemels lekker. Ik moet toegeven dat het eten een beetje rommelig kan verlopen, maar wie wil er nu niet een koekje eten waar je letterlijk & figuurlijk je vingers bij aflikt…

Tip: de hoeveelheid pindakaasvulling die je met dit recept maakt is teveel voor het aantal koekjes, je houd gegarandeerd vulling over. Zelf vond ik dit niet erg omdat je de vulling bijvoorbeeld ook op je boterham kunt smeren of (voor de echte zoetekauwen onder ons) gewoon zo met een lepel uit de kom kunt eten. Natuurlijk kun je de ingrediënten ook halveren, maar de laag vulling die je dan op je koekjes kunt smeren wordt wel minder dik.


Ingrediënten

  • 350 g pure chocolade, fijn gehakt
  • 120 g boter
  • 2 eieren (L)
  • 150 g fijne kristalsuiker
  • 2 tl vanille-extract
  • 35 g bloem, gezeefd
  • ¼ tl bakpoeder, gezeefd
  • 160 g poedersuiker
  • 280 g pindakaas zonder stukjes
  • 80 ml slagroom

Extra nodig
Meerdere met bakpapier beklede bakplaten
Tijd (ongeveer)
40 minuten bereiding, 8-10 minuten oven, 40 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en ondewarmte).
  • Smelt 200 g fijngehakte pure chocolade en 40 g boter au bain-marie. Zet apart.
  • Klop de eieren, fijne kristalsuiker en 1 tl vanille-extract ongeveer 15 minuten, tot het mengsel licht en romig is.
  • Spatel er de bloem, het bakpoeder, het chocolade mengsel en de resterende fijngehakte chocolade door. Laat dit mengsel 10 minuten staan.
  • Schep 24 hoopjes van het mengsel op de met bakpapier beklede bakplaten. Zorg ervoor dat de hoopjes deeg een centimeter of 6 uit elkaar liggen, want ze vloeien uit.
  • Bak de koekjes 8-10 minuten in het midden van de voorverwarmde oven, of tot ze gerezen zijn en scheurtjes beginnen te vertonen.
  • Laat de koekjes helemaal koud worden op de bakplaat.


  • Doe de poedersuiker, pindakaas, 80 g boter en 1 tl vanille-extract in een kom. Klop dit mengsel 6 minuten tot het licht en luchtig is.
  • Voeg de slagroom toe en klop nog eens 2 minuten goed door.
  • Smeer of spuit de pindakaasvulling op de helft van de koekjes en bedek met de andere helft.


Brownie koekjes met pindakaasvulling




Bron recept: Donna Hay

Reacties

  1. Hoi Tessa,
    Is dit een recept voor 12 stuks dan?
    Lijkt me lekker om eens uit te proberen. Goede tip zo'n to-do-lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Corrien,
      Dit recept is inderdaad voor 12 stuks. De koekjes worden vrij groot, dus het is ook mogelijk om er meer dan 12 te maken, schep dan gewoon kleinere hoopjes deeg op de bakplaat. Zorg er wel voor dat je een even aantal deeghoopjes hebt.
      Groetjes Tessa

      Verwijderen
  2. Hallo, kan je de koekjes ook een dag van te voren maken? En dan crème? Of worden de koekjes dan zacht?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anoniem,
      De koekjes kun je een dag van tevoren maken. Bewaar ze wel in een luchtdichte doos, met wat vetvrij papier tussen de koekjes. Ook de pindakaasvulling moet je gewoon de dag van tevoren kunnen maken, bewaar deze afgedekt in de koelkast. Of je de koekjes ook al een dag van tevoren kunt vullen weet ik niet helemaal zeker (omdat ik dit nog niet eerder geprobeerd heb), maar ik vermoed van wel. Bewaar ze in ieder geval afgedekt in de koelkast.
      Succes ermee!
      Groetjes Tessa

      Verwijderen
  3. Hai... Ik heb ze gemaakt en ze zijn heerlijk. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo, moet de oven op hete lucht? Of op boven/beneden verwarming?

    Cc

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, ik gebruik altijd de conventionele verwarming (dus onder/bovenwarmte), groetjes Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten