Tiramisutaartjes

Tiramisutaartjes
 

Hoewel ik geen problemen heb met mijn leven als 'single', kleeft er voor mij toch een groot nadeel aan het vrijgezellenbestaan: het in je eentje moeten eten. Het maken van éénpersoons-baksels (bijvoorbeeld een lekkere crumble, een kleine portie koekjes of een paar cupcakejes) vind ik leuk om te doen, maar wanneer het geen comfort-food betreft vind ik het wel zo gezellig om mijn baksels in gezelschap samen te kunnen eten.

Wat ik helemaal verschrikkelijk vind is het alleen voor mezelf moeten koken. Ik ben echt dol op lekker eten en nieuwe gerechten uitproberen, maar meerdere pannen vies maken voor één bordje eten vind ik vreselijk. In m’n eentje uit eten gaan is ook geen optie: het voelt nogal ongemakkelijk om alleen aan een tafeltje te zitten.

Gelukkig waren mijn zus en haar vriend zo lief om mij een tijdje geleden weer uit te nodigen voor een restaurant-etentje. Natuurlijk vind ik op zo’n avond een goede menukaart belangrijk, maar het voor-, tussen- en hoofdgerecht zie ik meer als een opwarmertje of als een lange aanloop naar de grote finale: het dessert. Dit is de enige gang die ik nooit over zal slaan. Helaas viel mijn nagerecht deze keer een beetje tegen (het stukje brownie was kurkdroog) en ik had meteen spijt dat ik niet voor de tiramisu gekozen had die mij verleidelijk aan lag te staren vanaf de naastgelegen tafel. Eenmaal thuis besloot ik maar weer eens zelf tiramisu te maken.

De combinatie van het oerklassieke recept met een vleugje inspiratie uit het boek van Eric van den Hende (Bakboek, de klassiekers) resulteerde in deze verrukkelijke tiramisutaartjes. Traditionele tiramisu is echt geweldig, maar dit recept maakt dit populaire dessert toch net even wat specialer. Je moet wel zin hebben om wat langer in de keuken te staan, want er zijn heel wat handelingen voor nodig voordat je je tanden in het eindresultaat kunt zetten. Maar ik meen het echt als ik zeg dat het de moeite waard is om ze een keer te maken, elke fan van tiramisu zou ze zeker een keertje uit moeten proberen. 

Tip: ik heb individuele taartjes gemaakt, maar je kunt van dit recept natuurlijk ook één grote taart maken ~ Omdat het recept veel verschillende handelingen vereist, wil ik je echt aanraden het recept van begin tot eind door te lezen voordat je begint, zo ben je overal op voorbereid en kom je niet ineens voor (onaangename) verassingen te staan.


Ingrediënten

  • 223 g kristalsuiker + extra om te bestrooien
  • 12 g oploskoffiepoeder
  • 112 g amaretto
  • 6-7 eieren (L)
  • 90 g fijne kristalsuiker
  • 80 g patentbloem, gezeefd
  • 10 g custardpoeder, gezeefd
  • mespuntje zout
  • 8 blaadjes witte gelatine (13,3 gram)
  • 225 ml slagroom
  • 58 g poedersuiker
  • 282 g mascarpone
  • cacaopoeder

Extra nodig
Spuitzak met een gladde spuitmond van 1 centimeter doorsnee, bakplaten, 9 bakringen van 7 centimeter doorsnede, bakpapier, snijplank of groot plat bord, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
90 minuten bereiding, 15-18 minuten oven, minstens 4 ½ uur wachten

Werkwijze

 

  • Doe 230 ml water met 185 g kristalsuiker en de oploskoffie in een pannetje en breng dit aan de kook. Roer regelmatig door. 
  • Haal de pan van het vuur en laat afkoelen. Roer er 85 g amaretto door. 
  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte). 
  • Splits drie eieren. Klop de eidooiers samen met 40 g fijne kristalsuiker romig. 
  • Klop in een andere kom de eiwitten met een mespuntje zout stijf. Voeg geleidelijk 50 g fijne kristalsuiker toe. 
  • Spatel het dooiermengsel voorzichtig door de stijfgeklopte eiwitten, probeer hierbij de luchtigheid te behouden. 
  • Spatel de patentbloem en de custardpoeder voorzichtig door het eimengsel. Raak met de spatel ook de bodem van de kom, zodat alles goed gemengd wordt. 
  • Vul de spuitzak met het beslag en spuit 27 cirkels van ongeveer 6 – 6,5 centimeter doorsnede op met bakpapier beklede bakplaten. 
  • Strooi wat kristalsuiker over de cirkels en bak de biscuitjes ongeveer 15-18 minuten in de voorverwarmde oven. 
  • Laat ze afkoelen op de bakplaat. 
 
  • Bekleed 9 bakringen met bakpapier en bekleed een snijplank/groot plat bord strak met huishoudfolie. Plaats de bakringen op de snijplank. 
  • Bestrijk 9 biscuitcirkels met het koffie-amaretto-mengsel en leg deze in de bakringen. 
 
  • Week de gelatine minstens 30 minuten in ruim koud water. 
  • Splits 3 tot 4 eieren. Klop 60 g van de eierdooiers met 58 g poedersuiker in een kleine kom tot een licht en romig mengsel, dat als een dik lint van je garde afloopt. 
  • Doe de mascarpone in een grote kom en roer deze glad met 27 g amaretto. 
  • Meng de geklopte eierdooiers door de mascarpone en roer glad. 
  • Klop de slagroom met 23 g kristalsuiker tot een dikke massa (niet helemaal stijf). 
  • Klop 90 g eiwitten luchtig op en voeg er geleidelijk 15 g kristalsuiker aan toe. 
  • Neem de gelatine uit het water en knijp de blaadjes goed uit. Doe ze in een steelpan en warm lichtjes op tot ze gesmolten zijn. 
  • Meng de gelatine door de mascarpone-massa en spatel er onmiddellijk de opgeklopte eiwitten onder. 
  • Roer al laatste de opgeklopte slagroom erdoor. 
  • Doe het mengsel in een spuitzak met rond spuitmondje. 
 
  • Spuit een laagje van het mengsel op de biscuitcirkels in de bakringen. 
  • Dompel 9 biscuitcirkels één voor één in het koffie-amaretto-mengsel en leg ze in de bakringen. 
  • Spuit opnieuw een laagje van het mengsel op de biscuitcirkels in de bakringen. 
  • Dompel de laatste 9 biscuitcirkels één voor één in het koffie-amaretto-mengsel en leg ze in de bakringen. 
  • Spuit nog een heel klein beetje van het mengsel op de biscuitcirkels en strijk het glad met een mes. 
  • Zet de taartjes minstens 4 uur in de koelkast. 
  • Haal de taartjes uit de koelkast en verwijder voorzichtig de ringen. 
  • Bestrooi de taartjes met wat cacaopoeder.
  • Serveer.

 

 

Reacties