MonChou taart

MonChou taart
 
 

Zoete recepten waarbij geen oven aan te pas komt zijn soms heel erg fijn. Op warme zomerdagen zit ik namelijk niet echt te wachten op een keukenapparaat die mijn keuken nog warmer maakt dan hij al is. Afgelopen zondag was zo’n warme dag waarop een oven-vrij-recept goed van pas kwam. In de avond zou ik namelijk familieleden op bezoek krijgen en die wilde ik natuurlijk wel iets lekkers voorschotelen. En hoewel de temperatuur buiten inmiddels wat gedaald was ten opzichte van de dag ervoor, was het in mijn keuken nog steeds onverminderd warm.

Dit recept voor MonChou taart was die dag dan ook een geschenk uit de hemel: niet alleen heb je geen oven nodig, maar het resultaat is ook nog eens een heerlijke frisse taart die in een mum van tijd gemaakt is. Om het mezelf nog makkelijker te maken heb ik voor deze taart voor de eerste keer in mijn leven een blik vlaaifruit opengetrokken. Ja ik weet het, voor iemand die alles het liefst zelf maakt is dit een soort van doodzonde, maar elke minuut die ik niet in mijn warme keuken hoefde door te brengen was een zegen. En ik moet eerlijk zijn, het resultaat was gewoon verrukkelijk, mijn familie heeft dan ook heerlijk zitten smullen. Het gebruik van het blik vlaaifruit wilde ze mij wel vergeven, mits ik beloofde dit de volgende keer niet meer te doen. De volgende MonChou taart krijgt dus een andere topping.

Tip: voor deze taart heb ik twee blikken vlaaifruit gebruikt, maar aan één blik zou je ook al genoeg kunnen hebben. Omdat ik lekker veel kersen op mijn taart wilde, heb ik bij het tweede blik alleen de kersen met een vork eruit gehaald en de gelei laten zitten ~ wil je zelf een kersen-topping maken zonder een blik vlaaifruit te gebruiken, dan kun je bij het recept voor kersen-cheesecake op dit blog kijken hoe je dat doet ~ in plaats van kersen kun je natuurlijk allerlei soorten fruit gebruiken, zoals aardbeien, frambozen en/of bosbessen. Wanneer je eerst een laag fruit jam (bosbessen, aardbeien of bijvoorbeeld frambozen) op de taart aanbrengt, blijft het fruit goed liggen.


Ingrediënten

  • 1 pak Bastogne koeken (260 g)
  • 150 g boter
  • 375 ml slagroom
  • 140 g kristalsuiker + 3 el
  • 12 g vanillesuiker
  • 300 g MonChou
  • 3 blaadjes witte gelatine (5 g)
  • 2 blikken kersenvlaaivulling

Extra nodig
Springvorm van 26 centimeter doorsnee, bakpapier, keukenmachine
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, minstens 2 uur wachten

Werkwijze

 
  • Week de blaadjes gelatine minstens 30 minuten in ruim koud water. Bekleed de springvorm met bakpapier.
  • Maal de bastognekoeken fijn in een keukenmachine en doe de kruimels in een kom.
  • Smelt de boter in een steelpannetje. Giet de gesmolten boter over de koekruimels en roer goed door.
  • Schep het mengsel in de springvorm en verspreid het gelijkmatig over de bodem met de bolle kant van een lepel.
  • Plaats de bodem in de koelkast. 
 
  • Klop in een kom de slagroom met 3 eetlepels kristalsuiker stijf.
  • Meng in een andere kom de MonChou samen met 140 g kristalsuiker en de vanillesuiker tot een romig mengsel.
  • Voeg de slagroom toe aan het MonChou-mengsel en spatel/mix dit goed door elkaar.
  • Knijp de gelatineblaadjes uit en smelt ze in een schaaltje in de magnetron in een paar seconden op vol vermogen.
  • Roer de gesmolten gelatine goed & krachtig door het MonChou-mengsel.
  • Giet de vulling op de afgekoelde taartbodem, strijk deze glad en zet de taart minstens 2 in de koelkast, zodat de vulling op kan stijven.
 
  • Haal de taart uit de koelkast en verwijder de springvorm en het bakpapier.
  • Verdeel de inhoud van de blikken vlaaivulling gelijkmatig over de taart.
  • Laat de taart in de koelkast staan tot je hem serveert. 


Reacties