Inside-out mokka-hazelnoottaart

Inside-out mokka-hazelnoottaart

 

Iedereen die mij kent weet dat ik niet echt warm loop voor kaarsjes op een taart: zelfs wanneer het een verjaardagstaart betreft wil ik ze vaak nog achterwege laten. Dat ik ze nu wél gebruikt heb heeft dan ook een speciale reden: deze inside-out mokka-hazelnoottaart is mijn 200ste blogpost. En omdat ik zo’n feestelijk moment niet helemaal geruisloos voorbij wilde laten gaan, mocht de taart deze keer best een beetje opgeluisterd worden.

Ik kan, nu deze mijlpaal bereikt is, natuurlijk de standaard clichés uit de kast trekken, bijvoorbeeld door te zeggen dat ik bijna twee jaar geleden, bij de start van dit blog, nóóóóóit had gedacht de 200 blogposts te halen… maar dat is een leugen. Bakken, schrijven en fotograferen vind ik zó leuk om te doen, dat ik eigenlijk twee jaar geleden al wist dat het slechts een kwestie van tijd zou zijn voordat ik de 200 zou bereiken.

De bakliefde is de afgelopen jaren alleen maar gegroeid en ermee ophouden is nog nooit in mij opgekomen: op naar nummertje 300 dus, die er vast en zeker gaat komen. Dat ik deze mokka-hazelnoottaart voor mijn 200ste post gebakken heb is natuurlijk geen toeval. Zoals jullie bij een groot deel mijn blogposts wel gemerkt zullen hebben, ben ik dol op chocolade én lekkernijen met mokkasmaak: beide gaan een uiterst gelukkige verbintenis aan in deze taart. 

Daarnaast ben ik sinds de start van mijn blog een groot fan van Donna Hay geworden en dit recept is dan ook afkomstig uit haar keuken. En last but not least: ik zou dit recept natuurlijk nooit met jullie delen als het resultaat niet fantastisch zou zijn, een mijlpaal vraagt tenslotte om een gé-wel-di-ge taart… en dat is ie. De taart bestaat uit twee heerlijke chocoladecakes die vol van smaak zijn en die op elkaar geplakt & bedekt zijn met een romige laag chocoladeganache. De cakes zijn ten slotte nog door (hun eigen) chocoladecake-kruimels gerold. Verrukkelijk. Van zo'n lekker feesttaartje had ik 2 jaar geleden nog niet durven dromen.


Ingrediënten

  • 15 g oploskoffie
  • 1 el kokend water
  • 10 eieren (L)
  • 550 g fijne kristalsuiker
  • 450 g boter
  • 2 tl vanille-extract
  • 300 g bloem, gezeefd
  • 100 g hazelnootmeel (gemalen hazelnoten), gezeefd
  • 50 g cacaopoeder, gezeefd
  • 1 tl bakpoeder, gezeefd
  • 80 g zure room
  • 250 ml slagroom
  • 300 g pure chocolade, grof gehakt

Extra nodig
2 ronde taartvormen of springvormen van 20 centimeter doorsnee, bakpapier, keukenmachine
Tijd (ongeveer)
90 minuten bereiding, 82 minuten oven, 100 minuten wachten

Werkwijze


  • Verwarm de oven voor op 160°C (boven- en onderwarmte). Vet de springvormen in en bekleed deze met bakpapier.
  • Doe de oploskoffie samen met 1 eetlepel kokend water in een kommetje en roer dit door elkaar tot een gladde pasta. Zet apart.
  • Doe de boter en het vanille-extract in een grote mengkom en mix deze ingrediënten met een handmixer 1 minuut lang door elkaar.
  • Voeg 495 g fijne kristalsuiker toe en mix 5 minuten. Zet apart.
  • Doe de eieren in een grote mengkom en mix deze 1 minuut met je handmixer.
  • Voeg 55 g fijne kristalsuiker toe en klop nog ongeveer 7 minuten, tot het mengsel licht en luchtig is. Zet apart.
  • Voeg de bloem, het hazelnootmeel, het cacaopoeder, het bakpoeder, de oploskoffie-pasta en de zure room toe aan het botermengsel. Mix dit even kort door elkaar, tot het net gemengd is.
  • Voeg dan in 3-delen het ei-mengsel toe aan het botermengsel. Klop ook dit kort, maar goed, door elkaar tot alles net gemengd is.
  • Verdeel het mengsel over de twee springvormen.
  • Bak de twee cakes 70 minuten in het midden van de voorverwarmde oven, of tot een caketester er schoon uit komt.
  • Laat de cakes 10 minuten afkoelen in de vorm. Haal ze dan uit de vorm en plaats ze op een taartrooster om helemaal koud te worden.
 
  • Maak ondertussen de chocolade ganache. Doe de slagroom en grofgehakte pure chocolade in een steelpan en verwarm dit op laag vuur. Blijf roeren tot de chocolade gesmolten is en je een glad mengsel hebt.
  • Giet de ganache over in een kom en laat op kamertemperatuur afkoelen.
  • Verwarm de oven voor op 200°C. Bekleed een bakplaat met bakpapier.
  • Snijd de (bolle) bovenkant van de twee cakes eraf, zodat de cakes vlak worden. Probeer de cake zo hoog/dik mogelijk te laten.
  • Snijd de twee plakken cake die je eraf gesneden hebt in stukken en leg deze stukken op de bakplaat.
  • Bak de stukken cake gedurende 12 minuten in de oven, of tot ze geroosterd zijn.
  • Laat de stukken geroosterde cake op een taartrooster afkoelen. Doe ze vervolgens in een keukenmachine en maal ze tot fijne kruimels.
  • Leg 1 van de cakeplakken voor je op je werkblad en bestrijk deze met een dikke laag chocolade ganache. Leg de andere cake er bovenop.
  • Bestrijk de zijkant van de taart met ganache (zorg ervoor dat je voldoende over houdt voor de bovenkant). Zet de taart voor ongeveer 10 minuten in de koelkast, totdat de ganache iets steviger is geworden maar nog wel plakt.
  • Strooi de cakekruimels uit op een met bakpapier bekleed bakplaatje met opstaande rand of in een groot diep bord (zelf gebruikte ik een rechthoekige ovenschaal)
  • Haal de taart uit de koelkast en rol de zijkant voorzichtig door de kruimels.
  • Bestrijk de bovenkant van de taart met de overgebleven ganache en bestrooi deze met de overgebleven cakekruimels.
  • Serveer.



Inside-out mokka-hazelnoottaart

Reacties

  1. Gefeliciteerd! En ik ben helemaal fan van je! Gaat zo door! En je uitgeprobeerde taart van donna hay ziet er perfect uit.

    Charlie à

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten