Bigarreau-koekjes

Bigarreau-koekjes
 

De natuurwinkel. Niet echt een winkel waar ik de deur plat loop, maar heel af en toe heb ik een bakingrediënt nodig wat zij wel in huis hebben en de supermarkt in ons dorp niet. Amandelmeel bijvoorbeeld, of wijnsteenzuur. Een week of drie geleden bracht ik ze weer eens een bezoekje, ik was namelijk op zoek naar speltbloem voor het maken van een pizzabodem.

Toevallig viel mijn blik op een zakje suiker dat verderop op hetzelfde schap lag. ‘Oerzoet’ stond er met grote letters opgeschreven, ‘pure zoetkracht’. De aandacht van deze zoetekauw was meteen getrokken. Ik had er nog nooit eerder van gehoord, maar oerzoet (of oersuiker) blijkt puur en ongeraffineerd suikerrietsap te zijn dat is ingedroogd en vermalen tot kleine korrels. Volgens de verpakking is het suiker met een rijke en complexe smaak, waardoor hij erg geschikt is voor gebruik in koekjes en toetjes.

Dát wilde ik wel eens uitproberen. Bij het openmaken van de verpakking was mijn eerste reactie 'het ruikt naar salmiak'. Maar als je wat langer ruikt is die gedachte ook zo weer verdwenen, de suiker heeft een sterke geur die maar moeilijk thuis te brengen is.

Het eerste baksel dat ik er mee maakte waren deze bigarreau-koekjes en het resultaat was verrassend lekker. De zoete smaak van de oersuiker combineert echt heel goed met de cacao en bigarreaus. Ik heb de koekjes nog een keer gebakken met alleen geraffineerde suiker, maar het resultaat was toen heel anders. Ze zijn nog steeds lekker, maar hebben een minder uitgesproken smaak waardoor ze een beetje saai overkomen. De oersuiker smaakt dus zeker naar meer. 

Tip: bewaar de koekjes in een luchtdichte trommel.


Ingrediënten

  • 115 g zachte boter
  • 100 g fijne kristalsuiker
  • 50 g oerzoet
  • ¼ tl zout
  • 1 ei
  • 1 tl vanille-extract
  • 150 g bloem
  • 55 g cacao
  • ¼ tl zuiveringszout
  • ¼ tl bakpoeder
  • 25 bigarreaus (bigarreaux)

Extra nodig
huishoudfolie, met bakpapier beklede bakplaten
Tijd (ongeveer)
15 minuten bereiding, 13-14 minuten oven, 60 minuten wachten

Werkwijze

  • Klop de boter en beide suikersoorten licht en luchtig.
  • Voeg het zout, het ei en het vanille-extract toe. Klop alles goed door elkaar.
  • Zeef boven een andere kom de bloem, cacao, het zuiveringszout en bakpoeder. Meng deze ingrediënten met een garde door elkaar.
  • Spatel de droge ingrediënten langzaam door het boter-suikermengsel tot je een glad deeg hebt.
  • Wikkel het plakkerige deeg in huishoudfolie en leg het voor 45 minuten te rusten in de koelkast.


  • Verwarm de oven voor op 200°C (boven- en onderwarmte). Bekleed twee bakplaten met bakpapier.
  • Neem het deeg uit de koelkast en rol er 25 balletjes van.
  • Leg ze op enige afstand van elkaar op de bakplaten.
  • Maak met je duim in elk balletje een holte. Duw een bigarreau diep in elke holte.
  • Bak de koekjes 13-14 minuten in de voorverwarmde oven.
  • Neem ze uit de oven en laat ze ongeveer 5 minuten afkoelen op de bakplaat. Leg ze dan op een rooster om helemaal koud te worden.





Bron recept: Het Vintage Tea Party Jaar, Angel Adoree

Reacties