Frangelico-tiramisu

Frangelico-tiramisu
 

We hebben denk ik allemaal wel een bepaald dessert waar we geen ‘nee’ tegen kunnen zeggen. Ook ik. En het zal je vast niet verbazen dat dit dessert tiramisu is. Wanneer ik weet dat er tiramisu op het menu staat, maakt het mij helemaal niets uit hoeveel ik al gegeten heb en vergeet ik op slag al mijn goede voornemens om minder te snoepen: de lokroep is te sterk en mezelf hier tegen verzetten heeft echt geen zin. Of het nu een klassieke tiramisu of een smakelijke variant hierop betreft, het is altijd een fantastisch nagerecht dat hoe dan ook gegeten zal worden.

Omdat ik zo dol ben op dit dessert vond ik dat ik dit jaar maar eens af moest sluiten met deze lekkernij. Dankzij Nigella Lawson (Keuken) kan ik weer een verrukkelijke tiramisu-variant aan mijn repertoire toevoegen en wordt mijn laatste blogpost van 2014 deze Frangelico-tiramisu.

Van de naam alleen al liep het water mij in de mond. Frangelico is echt één van mijn favoriete likeuren. Keer op keer blijkt het bij gebruik in baksels voor een verwenmoment te zorgen. De rijke zacht-zoete en notige smaak laat zich uitstekend combineren met koffie en chocolade, wat in dit geval dus resulteert in een ge-wel-di-ge tiramisu. Al na één hap voelde ik mezelf dolgelukkig. En dit is niet verwonderlijk, want tiramisu betekent letterlijk ‘trek mij omhoog’, wat geïnterpreteerd zou kunnen worden als ‘maak me blij’: nou, dat is gelukt! Nu maar hopen dat dit verrukkelijke dessert een voorbode is voor al het lekkers dat in 2015 gaat komen.

Ingrediënten
  • 15 g espressopoeder
  • 250 ml kokend water
  • 280 ml Frangelico hazelnootlikeur
  • 500 g mascarpone
  • ca. 41 lange vingers
  • 140 g hazelnoten
  • 3 tl cacaopoeder
  • 2 eieren (L), gesplitst
  • 75 g fijne kristalsuiker
Extra nodig
Vierkante schaal van 23 x 23 centimeter, huishoudfolie, bakplaat, bakpapier
Tijd (ongeveer)
40 minuten bereiding, 8 minuten oven, 1 nacht wachten


Werkwijze
 
  • Meng het espressopoeder met het kokend water goed door elkaar.
  • Meng er 250 ml Frangelico hazelnootlikeur door en laat het mengsel afkoelen.
  • Klop de 2 eiwitten tot schuim.
  • Klop in een andere kom de 2 eierdooiers met de fijne kristalsuiker tot een romig mengsel. Klop er dan 2 eetlepels Frangelico hazelnootlikeur door heen.
  • Klop de mascarpone door het dooiermengsel.
  • Spatel er voorzichtig de eiwitten door.
  • Giet de helft van het koffie-Frangelico mengsel in een kom.
  • Week de helft van de lange vingers in het mengsel en bekleed er de bodem van je vorm mee. De lange vingers moeten vochtig zijn, maar nog niet uit elkaar vallen. Week er maar een paar tegelijk.
  • Schep de helft van het mascarponemengsel op de geweekte lange vingers en strijk het glad.
  • Giet de rest van het koffie-Frangelico mengsel in de kom en week de rest van de lange vingers.
  • Leg de geweekte lange vingers op de mascarpone in de schaal.
  • Dek de lange vingers af met het resterende mascarponemengsel.
  • Dek de schaal af met huishoudfolie en zet hem tot de volgende dag in de koelkast.
 
  • Verwarm de oven voor op 225°C (boven- en onderwarmte).
  • Rooster de hazelnoten op een met bakpapier beklede bakplaat in ongeveer 8 minuten goudbruin. Houd de noten goed in de gaten!
  • Laat de noten afkoelen en hak ze zo fijn als je wilt.
  • Meng de gehakte hazelnoten met 2 theelepels cacaopoeder.
  • Haal de tiramisu uit de koelkast en verwijder de huishoudfolie. Strooi de gehakte hazelnoten over de mascarpone.
  • Bestuif de tiramisu vervolgens, met behulp van een theezeefje, met de laatste theelepel cacaopoeder. 



Reacties

Een reactie posten