Koffiecakejes met koffie-mascarponeglazuur

Koffiecakejes met koffie-mascarponeglazuur
 

 

Zoals jullie inmiddels wel weten ben ik naast het bakken van zoete lekkernijen ook dol op het lezen erover. Met een goed bakboek of –magazine kun je mij echt heel erg blij maken: ik kan echt uren zoet zijn met foto’s kijken, inspiratie opdoen en gewoon lekker bladeren. Overal in mijn huis ligt wel ergens zo’n tijdschrift of boek, zelfs op het kleinste kamertje omring ik mijzelf het liefst met wat culinaire lectuur.

De boekwinkel werkt dan ook als een magneet, ik kan er niet aan voorbij lopen. Eenmaal binnen loop ik altijd gelijk door naar de kookboekenafdeling om te zien welke (nieuwe) titels er liggen. Dat mijn nieuwe werkplek op steenworp afstand van een boekwinkel ligt is dan ook erg gevaarlijk voor mijn portemonnee. En hoewel er in mijn boekenkast nauwelijks tot geen plaats meer is voor nieuwe aanwinsten, is de verleiding soms moeilijk te weerstaan.

Vooral als de boekhandelaar ook een groot kook/bakboek fan blijkt te zijn en er honderduit over kan praten. Dus toen ik het boek De Basics van Donna Hay in mijn handen hand prees hij het gelijk de hemel in. Zo’n boek terugzetten in de kast is dan gewoon niet meer mogelijk, kopen is de enige optie. En ja, het is een fantastisch boek. Al bladerend zag ik meteen een heleboel recepten die ik zeker een keer uit ga proberen en de schitterende foto’s bij de geweldige gerechten roepen echt een heleboel ‘Ooooh’s’ en ‘Aaaah’s’ op.

De spits heb ik afgebeten met deze koffiecakejes met koffie-mascarponeglazuur. Van de naam alleen al ging ik spontaan watertanden. Het resultaat? … verrukkelijke (ietwat smeuïge) cakejes die door de Tia Maria echt kleine koffie-bommetjes zijn geworden en waarop een heerlijk laagje romige mascarponeglazuur is aangebracht. Jammie!

Tip: een dag na het bakken smaken de cakejes nóg lekkerder ~ om er zeker van te zijn dat de cakejes goed loskomen uit het cupcakebakblik, kun je de bodems van de holtes bekleden met een rond stukje bakpapier.


Ingrediënten

  • 250 g mascarpone
  • 1 el bruine basterdsuiker
  • 2 volle tl espressopoeder + 1 el
  • 100 g bloem
  • ¼ tl bakpoeder
  • 4 eieren (L)
  • 110 g fijne kristalsuiker
  • 50 g boter
  • 90 ml koffielikeur (bijv. Tia Maria)

Extra nodig
Cupcakebakblik met 12 holtes, taartrooster
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, 20-25 minuten oven, 30 minuten wachten

Werkwijze

  • Klop de mascarpone samen met de basterdsuiker en 2 volle theelepels espressopoeder, tot alles net gemengd is. Dek af en plaats tot gebruik in de koelkast.
  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte). Vet de holtes van je cupcakebakblik goed in met boter.
  • Los 1 eetlepel espressopoeder op in 1 eetlepel kokend water. Zet apart.
  • Zeef de bloem en het bakpoeder drie keer. Zet apart.
  • Smelt de boter in een steelpannetje. Zet apart.
  • Klop de eieren en de fijne kristalsuiker 8-10 minuten, tot je een lichtgekleurde dikke massa hebt die in volume verdriedubbeld is.
  • Zeef de helft van het bloemmengsel boven het eimengsel en spatel het er voorzichtig door.
  • Zeef de andere helft van het bloemmengsel boven het eimengsel en spatel ook dit er voorzichtig door.
  • Voeg de boter en de koffie toe en spatel deze ingrediënten voorzichtig door het beslag.
  • Verdeel het beslag over de 12 ingevette holtes in je cupcakebakblik en plaats het bakblik in het midden van de voorverwarmde oven.
  • Bak de cakejes in ongeveer 20-25 minuten gaar. De cakejes moeten veerkrachtig aanvoelen.
  • Laat de cakejes een paar minuten afkoelen in de bakvorm. Plaats ze dan op een taartrooster om helemaal af te koelen.
  • Lepel over elk cakeje 1 ½ tl likeur en bestrijk de afgekoelde cakejes met het mascarponeglazuur.





Reacties