Appelplaattaart

Appelplaattaart

 


Als er iets is waar ik geen genoeg van kan krijgen dan is het wel appeltaart. Heerlijk. Het grote plezier begint al tijdens het bakken, wanneer de warme geuren van appel & kaneel mijn huis vullen. En als ik dan vervolgens vol verwachting de ovendeur mag opentrekken om beloond te worden met de aanblik van versgebakken zoet, kan mijn dag niet meer stuk.

Ook buiten de deur kan ik ontzettend genieten van een lekker stukje appelgebak. En heel soms keer ik dan weer huiswaarts met het recept in mijn bezit (ook dan kan mijn dag niet meer stuk). Het recept voor deze appelplaattaart kreeg ik van een goede vriendin van mijn moeder. Ik had het genoegen om de taart op haar verjaardag te mogen proeven en ik was meteen verkocht. Het is gewoon een heel lekkere taart.

De fijngehakte walnoten in de taartbodem maken de taart lekker rijk van smaak, de combinatie van de zoete amandelspijs met de zoet-zure appels is geweldig en de appelschijfjes, die op smaak zijn gebracht met wat kaneel, smelten op je tong. Met een flinke dot verse slagroom erbij is het echt heerlijk genieten. Gelukkig werd de bereidingswijze voor dit smakelijke baksel tijdens de verjaardag voor mij even snel (maar duidelijk) op een papiertje gekrabbeld, zodat ik het recept nu ook met jullie kan delen. Geef er gerust je eigen draai aan door bijvoorbeeld wat (in rum) gewelde rozijnen, amandelschaafsel, stukjes noot of nog wat extra appel toe te voegen.

Tip: voor extra smaak kun je de walnoten eerst nog even in de oven of een droge koekenpan roosteren.

Ingrediënten
  • 300 g bloem
  • 100 g lichtbruine basterdsuiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • snufje zout
  • 270 g roomboter, koud
  • 125 g walnoten, fijngehakt
  • 1 pakje amandelspijs (300 g)
  • 2 eieren
  • 5-6 grote Elstar appels
  • 60 g kristalsuiker
  • 2 tl kaneel 
Extra nodig
Rechthoekige bakplaat van 25 bij 38 centimeter, bakpapier, huishoudfolie, (wok)pan
Tijd (ongeveer)
Bereiding, 45 minuten oven, 1 ½ uur wachten

Werkwijze

  • Doe de bloem samen met de basterd- en vanillesuiker en een snufje zout in een kom.
  • Snijd er met 2 messen 250 g boter door, tot je een kruimelig deeg gekregen hebt.
  • Voeg de fijngehakte walnoten toe en kneed het deeg tot een samenhangende bal.
  • Verpak de deegbal in huishoudfolie en laat hem 1 uur in de koelkast rusten.
 
  • Schil de appels, snijd ze in vieren, verwijder het klokhuis en snijd de parten in schijfjes.
  • Meng de kristalsuiker met de kaneel en strooi dit over de appelschijfjes. Schep de appels om, zodat ze helemaal bedekt zijn met de kaneelsuiker.
  • Doe de appelschijfjes samen met 20 g koude boter in een ruime (wok)pan en verwarm dit op laag vuur. Bak de appelschijfjes 4-5 minuten (regelmatig omscheppen!), tot ze zacht zijn.
  • Laat de appelschijfjes afkoelen.
 
  • Verwarm de oven voor op 175°C (boven- en onderwarmte). Bekleed de bakplaat met bakpapier.
  • Duw/rol het deeg op de bakplaat uit. Druk het deeg ook tegen de randen van de bakplaat omhoog.
  • Verkruimel het amandelspijs boven een kom en klop deze met de eieren los. Verdeel dit mengsel over de taartbodem.
  • Spreid de appelschijfjes uit over het amandelspijs.
  • Bak de taart in het midden van de oven in circa 45 minuten goudbruin en gaar.
  • Haal de taart uit de oven en laat deze op de bakplaat afkoelen.




Reacties

  1. Als groot kenner van appels kan ik zeggen dat ik de taart op de foto er goed uit vind zien. Ik weet niet of dit te taart is die je hebt gemaakt maar dan is hij goed gelukt. Appeltaart is iets wat je als alternatief aan je kinderen moet geven in plaats van snoep. Het is supergezond en lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Henk! De foto's op dit blog heb ik allemaal zelf gemaakt, en de appelplaattaart op deze foto is het resultaat van het recept hierboven. Gezond zou ik deze taart overigens niet willen noemen. Appels zijn gezond ja, maar in combinatie met roomboter, geraffineerde suikers en amandelspijs wordt het een heel ander verhaal. Groeten Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten