Appelcakejes met kaneel

Appelcakejes met kaneel
 

Wanneer ik aan de perfecte herfstdag denk, dan zie ik prachtige herfstkleuren tegen een helder blauwe hemel, dan ruik ik tijdens een heerlijke zonnige boswandeling de typische geur van paddenstoelen, mos en bladeren en dan zie ik bij thuiskomst in de spiegel mijn wangen roze/rood gekleurd door de frisse buitenlucht, dan voel ik de warmte van een knapperend haardvuur en de zachtheid van een grote comfortabele fauteuil waar ik in neergeploft ben zodat ik (onder een dekentje en met een warme kop thee in mijn handen) eindelijk eens die stapel ongelezen boeken kleiner kan maken. Heerlijk!

Oja, en wat er in dit perfecte herfstdag-plaatje natuurlijk niet mag ontbreken is een lekker stukje vers gebakken appelgebak waar ik heerlijk mijn tanden in kan zetten. En om precies te zijn een stukje appelgebak met kaneel, één van mijn favoriete herfst/winter smaken. De verwarmende geur van de kaneel in combinatie met de frisse & zoete appels past echt helemaal in deze tijd van het jaar: deze appelcakejes met kaneel zijn voor mij dan ook een mooi voorbeeld van een verrukkelijk herfstig recept. Zelfs op een sombere herfstdag is het met deze cakejes nog heerlijk genieten. 

Tip: bewaar de cakejes maximaal 3 dagen in een goed afgesloten trommel.


Ingrediënten

  • 115 g boter, zacht
  • 85 g fijne kristalsuiker + 1 el
  • 150 g zelfrijzend bakmeel
  • 2 eieren (L)
  • 150 g appelmoes (met kaneel)
  • 1 tl kaneel
  • 100 g walnoten, gehakt
  • 100 g rozijnen
  • 75 ml bruine rum
  • 1 kleine rode handappel

Extra nodig
Cupcake bakblikken, 15 papieren cupcakevormpjes
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, 30-33 minuten oven, 4 uur wachten

Werkwijze

  • Was de rozijnen, dep ze droog met wat keukenpapier en doe ze in een kom.
  • Breng de rum aan de kook en giet deze over de rozijen. Wel de rozijnen 3 uur in de rum.
  • Verwarm de oven voor op 175°C (boven- en onderwarmte). Plaats de cupcakevormpjes in de bakblikken.
  • Laat de rozijnen uitlekken.
  • Verwijder het klokhuis van de appel en snijd de appel in dunne schijfjes. Doe de schijfjes in een kom.
  • Meng 1 eetlepel fijne kristalsuiker met ½ tl kaneel en strooi dit over de appels. Schep de appelschijfjes om, zodat ze helemaal bedekt zijn met de kaneelsuiker. Zet apart.
  • Doe de boter samen met 85 g fijne kristalsuiker, het zelfrijzend bakmeel en de eieren in een kom en klop alles met een handmixer in 2 à 3 minuten tot een glad en bleek beslag.
  • Klop er kort de appelmoes en ½ tl kaneel door.
  • Spatel er ten slotte de uitgelekte rozijnen en gehakte walnoten door.
  • Schep het beslag in de vormpjes en leg er een paar appelschijfjes op.
  • Bak de cakejes in circa 30-33 minuten gaar in de oven.
  • Laat de cakejes afkoelen in het bakblik.







Bron recept: gebaseerd op een recept uit 500 cupcakes

Reacties