Zachte kruidkoeken

Zachte kruidkoeken
 

Dat je, voordat je begint te bakken, het recept altijd eerst van begin tot eind goed door moet lezen (zodat je overal op voorbereid bent en niet voor onaangename verassingen komt te staan) weten we natuurlijk allemaal al lang, maar toch wil ik soms in de haast nog wel eens belangrijke details over het hoofd zien. Zo kwam ik in het bakboek The Hummingbird Bakery: Life is Sweet een heerlijk recept tegen voor ‘Soft Molasses Cookies’. Na een snelle & vluchtige blik op de ingrediëntenlijst was ik in de veronderstelling dat ik alle ingrediënten in huis had.

Maar toen ik vervolgens op zondagavond het deeg wilde maken, kwam ik er achter dat ik 115 g pure cane molasses nodig had, geen rietsuiker dus maar melasse (een stroopachtig bijproduct van de productie van suiker).

En nu wilde het toeval dat ik net een paar dagen daarvoor mijn laatste blikje Lyle’s Black Treacle had leeggemaakt en nog geen nieuwe in huis had gehaald… Omdat ik ontzettend veel zin had om even bezig te zijn in mijn keuken besloot ik de koekjes wél te maken, zonder mijn Black Treacle maar met rietsuiker. En het resultaat was verrassend lekker. De smaakpapillen van mijn proefpanel werden wel even op de proef gesteld, zulke kruidige koekjes zijn ze niet van mij gewend, maar uiteindelijk gingen alle duimen omhoog.


Ingrediënten

  • 110 g boter, zacht
  • 1 ½ tl gemberpoeder
  • 1 ½ tl gemalen kaneel
  • ¼ tl gemalen nootmuskaat
  • ¼ tl gemalen foelie
  • ¼ tl gemalen kruidnagel
  • ½ tl zout
  • 115 g bruine basterdsuiker
  • 115 g rietsuiker
  • 1 ei
  • 270 g bloem
  • 1 tl zuiveringszout
  • 50 ml volle melk
  • het sap van een ½ citroen

Extra nodig
Bakplaten, bakpapier, huishoudfolie, een ronde uitsteker van 8 centimeter doorsnee, bakkwastje
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, 8 minuten oven, 1 nacht wachten

Werkwijze


  • Doe de boter samen met de kruiden, het zout, de suikersoorten en het ei in een kom en klop deze ingrediënten ongeveer 3 minuten lang goed door elkaar.
  • Zeef het bloem samen met het zuiveringszout boven een andere kom en roer deze ingrediënten door elkaar met een garde.
  • Roer het citroensap door de melk.
  • Voeg het bloemmengsel toe aan het botermengsel en klop goed door elkaar.
  • Voeg vervolgens de zure melk toe en klop nog 2 minuten goed door.
  • Leg een stuk huishoudfolie voor je neer op je werkblad en schep het deeg erop. Vouw de folie dicht en leg het deeg een nacht te rusten in de koelkast.
 
  • Verwarm de oven voor op 190°C (boven- en onderwarmte). Bekleed enkele bakplaten met bakpapier.
  • Verdeel het deeg in vieren. Leg ¼ deel op een met bloem bestoven werkblad en leg de rest van het deeg (verpakt in huishoudfolie) terug in de koelkast.
  • Rol het stuk deeg uit tot een ronde lap van 5 millimeter dik. Het deeg is heel erg plakkerig, dus bebloem ook je deegroller goed.
  • Steek met een ronde uitsteker van 8 centimeter doorsnee cirkels uit het deeg.
  • Veeg met een bakkwastje de bloem van de deegcirkels af en leg ze op de met bakpapier beklede bakplaten, met een tussenruimte van 5 centimeter.
  • Rol ook de rest van het deeg dat je in de koelkast hebt liggen op deze manier uit.
  • Bak de koeken in ongeveer 8 minuten gaar in het midden van de voorverwarmde oven.
  • Laat de koeken 5 minuten rusten op de bakplaat en leg ze dan op een rooster om helemaal af te koelen.



Reacties