Monte Carlo biscuits

Monte Carlo biscuits
 

Monte Carlo biscuits. Een echte Australische klassieker… waar ik tot voor kort het bestaan niet van kende (maar ik kan dan ook niet alles weten). Pas toen ik een paar maanden geleden het Donna Hay Magazine (issue 83) opensloeg las ik er voor de eerste keer over. En ik was meteen verkocht: twee zoete koekjes, knapperig van buiten en zacht van binnen, met een vleugje kokosnoot, gevuld met een romige botercrème en frambozenjam. Dat kon niet anders dan lekker zijn… en lekker zijn ze zeker, zeg maar gerust verrukkelijk.

Ik schrok wel een beetje van het formaat, ze zijn echt behoorlijk groot. Niet dat er iets mis is met grote koekjes (integendeel zelfs, vaak is het ‘hoe groter hoe beter’), maar wanneer je zo’n sandwich koekje voor je neus hebt liggen blijkt het toch een aardige boterham te zijn.

Maar goed, dat weerhield mij er niet van om er maar meteen twee achter elkaar op te eten, zó lekker. Mocht je behoefte hebben aan een makkelijker behapbaar koekje, voel je dan vrij om kleinere exemplaren te maken.


Ingrediënten
  • 285 g boter
  • 160 g lichte basterdsuiker
  • 2 el golden syrup
  • 1 ei (L)
  • 300 g zelfrijzend bakmeel, gezeefd
  • 50 g geraspte kokos
  • 200 g poedersuiker
  • 1 tl vanille-extract
  • frambozenjam
Extra nodig
Bakpapier, 2 bakplaten
Tijd (ongeveer)
45 minuten bereiding, 14-15 minuten oven, 60 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte). Bekleed 2 bakplaten met bakpapier.
  • Doe 125 g boter, de basterdsuiker en golden syrup in een kom en klop deze ingrediënten ongeveer 2 minuten tot je een licht en romig mengsel hebt.
  • Voeg het ei toe en klop tot het ei net opgenomen is.
  • Voeg het zelfrijzend bakmeel en de geraspte kokos toe en klop het mengsel net zo lang tot je een glad samenhangend deeg hebt.
  • Rol 20 ballen van het deeg en leg deze, met voldoende tussenruimte, op de met bakpapier beklede bakplaten.
  • Bak de koekjes ongeveer 14-15 minuten in het midden van de voorverwarmde oven, tot ze goudbruin zijn.
  • Laat de koekjes 5 minuten rusten op de bakplaat voordat je ze op een rooster legt om helemaal af te koelen.

  • Doe 160 g boter samen met de poedersuiker en het vanille-extract in een kom en klop deze ingrediënten ongeveer 10 minuten, tot je een lichte en luchtige botercrème hebt.
  • Verdeel de botercrème over de helft van de koekjes (ongeveer 1 eetlepel per koekje) en schep hier wat frambozenjam op.
  • Druk de andere helft van de koekjes op de jam.
  • Plaats de koekjes ongeveer 10 à 20 minuten in de koelkast om de crème wat steviger te laten worden.
  • Serveer.



Reacties

  1. Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar het ziet er wel lekker uit zeg! Het lijkt me wel een hele hap, maar als ze net zo lekker zijn als dat ze eruit zien, is dat geen probleem voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze ga ik maken, want ze zien er heel erg lekker uit. En het recept lijkt ook makkelijk


    Saar

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt een geweldig recept! Heel erg lekkere koekjes!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten