Chocolade fudge

Chocolade fudge
Ook deze maand mocht ik mezelf weer verdiepen in het werk van een collega-foodblogger. Voor de Foodblogswap kreeg ik het blog PiensKeuken (De keuken van morgen) van Pauline toegewezen. Een blog bomvol lekker uitziende recepten voor elk moment van de dag, maar ook een blog bomvol recepten die niet direct in mijn straatje lijken te passen. Pauline kookt het liefst zo puur mogelijk, dus zonder pakjes en zakjes (iets wat ik ook zoveel mogelijk probeer te doen en alleen maar kan toejuichen), maar ze kookt/bakt ook zonder geraffineerde suikers en andere toevoegingen. 

Ik zal eerlijk bekennen dat een lichte paniek zich van mij meester maakte toen ik dit las. Gelukkig ga ik een uitdaging nooit uit de weg, dus toen ik van de schrik bekomen was zag ik een aantal gezonde zoete recepten waar ik mijn eigen draai aan zou kunnen geven. 

De keuze viel uiteindelijk op haar Chocolade fudge, een zachte en romige lekkernij die Pauline haar guilty pleasure noemt. Ikzelf heb eigenlijk niet echt een guilty pleasure, maar als ik dan toch iets zou moeten noemen dan zou dit chocolade zijn. Ik besloot daarom de honing en cacao uit het originele recept te vervangen door pure chocolade. Mmmm. Het resultaat is echt hemels lekker. Romig, zacht, met een diepe chocoladesmaak en knapperige stukjes noot. Elk stukje smelt op je tong. Pauline raadt aan om eenmaal daags één stukje te nemen, tezamen met een goede kop koffie of thee, maar die uitdaging bleek voor mij en mijn proefpanel iets te hoog gegrepen… na twee dagen was alles op. 

Tip: ik heb ervoor gekozen om amandelen te gebruiken, maar voel je vrij om andere noten te gebruiken ~ je kunt de fudge afgedekt in de koelkast maar ook op kamertemperatuur bewaren.


Ingrediënten
  • 1 blikje zoete gecondenseerde melk
  • 300 g pure chocolade, grof gehakt
  • 100 g (blanke) amandelen
Extra nodig
Bakblik of ovenschaaltje van 14 x 20 cm., bakpapier
Tijd (ongeveer)
10 minuten bereiding, 30 minuten oven, 3 uur wachten


  • Verwarm de oven voor op 165°C. Bekleed de bakvorm met bakpapier, zowel de bodem als de zijkanten.
  • Warm de zoete gecondenseerde melk op in een steelpan en voeg de grof gehakte pure chocolade toe. Blijf roeren tot de chocolade gesmolten is. 
  • Meng de amandelen door het mengsel. 
  • Giet de fudge in de bakvorm. 
  • Bedek de bovenkant van de fudge met bakpapier. 
  • Bak de fudge 30 minuten in het midden van de voorverwarmde oven. 
  • Haal de bakvorm uit de oven en laat de fudge afkoelen in de vorm. 
  • Haal de fudge uit de vorm, snijd hem in vierkantjes en serveer. 



Reacties

  1. Wat een leuk blog heb je er van gemaakt. Ik hoop dat je het toch leuk vond om van mijn blog iets te maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten