Smeuïge chocoladetaart

Smeuïge chocoladetaart
Normaal gesproken is er geen gebrek aan chocolade in mijn leven. Ik ben nu eenmaal een chocoholic én enthousiaste thuisbakker, waardoor er regelmatig een smakelijk chocoladebaksel bij mij op tafel verschijnt. Gelukkig zijn de (meeste) leden van mijn proefpanel ook chocolade-liefhebbers en gaan mijn baksels ook bij hen met smaak naar binnen. 

En hoewel ze zich normaliter niet bemoeien met mijn bak-keuzes, steeg er recentelijk toch enig gemopper op: het was té lang geleden dat ze één van mijn chocoladetaarten gegeten hadden. Nadat ik even teruggekeken had op mijn blog moest ik ze gelijk geven, de laatste taart dateerde van bijna twee maanden (!) terug… eigenlijk begon ik er zelf ook wel naar te hunkeren. Als goedmakertje bakte ik deze smeuïge chocoladetaart. 

En al het gemopper verstomde meteen… maar met een volle mond is het dan ook moeilijk mopperen. De taart is heerlijk romig, vol van smaak en elke hap smelt werkelijk op je tong. De combinatie van een chocoladedeeg met een rijke chocoladevulling maakt hem echt onweerstaanbaar lekker. Als je van chocolade houdt, dan moet je deze taart echt een keer maken. Ik serveerde slagroom bij de taart, maar met een bolletje ijs of wat vers rood fruit is het ook heerlijk genieten. 


Ingrediënten
  • 225 g bloem
  • 85 g cacaopoeder
  • 50 g poedersuiker
  • 150 g koude boter, in blokjes
  • 2 eidooiers
  • 3 tl vanille-extract
  • 200 g pure chocolade, grof gehakt
  • 175 g zachte boter
  • 300 g donkere basterdsuiker
  • 4 eieren
  • 650 ml slagroom
  • 3 tl vanillesuiker
  • geraspte pure chocolade, voor de garnering
Extra nodig
Ronde taartvorm (met losse bodem) of een ovenschaal van 23-25 centimeter doorsnee en 6 centimeter diep, huishoudfolie, bakpapier, keramische bakbonen
Tijd (ongeveer)
50 minuten bereiding, 75 minuten oven, minstens 6 uur wachten


  • Zeef de bloem, 25 g cacaopoeder en de poedersuiker samen in een grote kom. Roer door elkaar met een garde. 
  • Voeg 150 g boter in blokjes toe en wrijf dit door de bloem.
  • Maak in het midden een kuiltje en voeg 2 eidooiers en 1 tl vanille-extract toe. 
  • Meng alles met je vingertoppen tot een glad deeg. 
  • Leg het deeg op een met bloem betoven werkblad en vorm er een bal van. 
  • Verpak het deeg in huishoudfolie en laat het ten minste 1 uur in de koelkast rusten. 
  • Verwarm de oven voor op 180°C. Vet de taartvorm/ovenschaal in met boter (bij gebruik van een ovenschaal is het aan te raden de bodem met bakpapier te bekleden, de taart kan anders vrij moeizaam uit de schaal komen).
  • Haal het deeg uit de koelkast en rol het op een met bloem bestoven werkblad, of tussen twee vellen huishoudfolie, uit tot een ronde lap. 
  • Bekleed de vorm met het deeg. 
  • Vouw overtollig deeg naar buiten over de rand heen. Ga met de deegroller over de rand, zodat het teveel aan deeg wordt afgesneden. 
  • Prik de bodem enkele malen in met een vork en plaats de vorm nog 20 minuten in de koelkast, zodat het deeg straks tijdens het bakken niet krimpt. 
  • Haal de vorm uit de koelkast en bedek de bodem en zijkant(en) van het deeg met een vel bakpapier en verdeel hier de keramische bakbonen over. 
  • Bak het deeg 14-15 minuten in het midden van de voorverwarmde oven, tot het deeg net stevig is. 
  • Verwijder het bakpapier en de blindbakbonen en bak het deeg nog 10 minuten, tot de bodem droog en knapperig is. 
  • Haal de vorm uit de oven en verlaag de oventemperatuur naar 160°C. 
  • Smelt de grofgehakte pure chocolade au bain-marie. Laat de chocolade afkoelen. 
  • Klop 175 g zachte boter met de donkere basterdsuiker tot een luchtig geheel. 
  • Klop er op lage snelheid één voor één de 4 eieren door. 
  • Zeef 60 g cacaopoeder en roer deze met de afgekoelde chocolade door het mengsel. 
  • Roer er 400 ml ongeklopte slagroom en 2 tl vanille-extract door. 
  • Giet het mengsel in de gebakken deegvorm en bak de taart 50 minuten, tot de vulling net stevig is. 
  • Laat de taart helemaal afkoelen en zet hem dan een paar uur in de koelkast. 
  • Haal de taart een half uur voor het serveren uit de koelkast. 
  • Klop 250 ml slagroom met de vanillesuiker tot zachte pieken. 
  • Verdeel de slagroom over de taart en bestrooi hem met de geraspte chocolade. 
  • Serveer.



Bron recept: Taart! van Eric Lanlard

Reacties