Speculaas-kruidnoten pasta

Speculaas-kruidnoten pasta
Toen ik nog in Sinterklaas geloofde was het zetten van mijn schoen altijd een spannend moment. Zou mijn schoen wel groot genoeg zijn? Misschien toch mijn laarsje zetten waar meer in kan? Tekening maken of niet? Iets lekkers voor het paard erbij?... En dan maar hopen dat het zingen van al die liedjes niet voor niets was geweest, dat de Sint het gehoord had en langs zou komen om iets lekkers achter te laten. 

En als ik ’s ochtends wakker werd, half stuiterend van alle opwinding, ging ik zo snel mogelijk naar beneden om te kijken wat er in mijn schoen zat. Natuurlijk vond ik niet elke dag iets. Mijn ouders hadden een afspraak met de Sint: alleen als de lampen nog aan waren mocht hij binnenkomen, waren mijn ouders naar bed dan was hij die avond & nacht niet meer welkom. En zo begon de dag dus ook wel eens met een ‘lesje omgaan met teleurstellingen’. 

Maar op het moment dat ik er achter kwam dat Sinterklaas wél op bezoek was geweest, kon mijn dag niet meer stuk. Heerlijk in alle vroegte kruidnootjes (en soms wat schuimpjes) eten, leuker kon het niet worden. En hoewel ik nog steeds dol ben op kruidnoten, zul je mij deze kleine lekkernijen vandaag de dag niet meer voor het ontbijt zien eten. Deze speculaas-kruidnoten pasta daarentegen smeer ik met alle liefde en plezier op mijn broodjes. Heerlijk smeuïg broodbeleg, vol speculaas- en kruidnotensmaak ♫ Het heerlijk avondje ochtendje is gekomen, het avondje ochtendje van Sinterklaas ♫. 


Ingrediënten
  • 100 g fijne kristalsuiker
  • 2 tl speculaaskruiden
  • 200 ml slagroom
  • 7-10 g glucose
  • 60 g zachte boter, in blokjes
  • 125 g witte chocolade, fijngehakt
  • 125 g kruidnoten, fijngemalen
Extra nodig
schone (jam)pot
Tijd (ongeveer)
10 minuten bereiding, 5 uur wachten


  • Meng de suiker en de speculaaskruiden door elkaar. 
  • Breng de slagroom samen met de speculaassuiker en de glucose aan de kook. 
  • Draai het vuur uit en neem de pan van het vuur. 
  • Doe de boter en de chocolade erbij en meng goed, tot alles gesmolten is en je een homogeen mengsel hebt.  
  • Roer de fijngemalen kruidnoten door het mengsel. 
  • Giet de pasta in de (jam)pot en laat afkoelen voor je de pot afsluit. 
  • Plaats in de koelkast. 
  • Voor gebruik op kamertemperatuur laten komen. 



Reacties