Limoncello semifreddo

Limoncello semifreddo

 

Normaal gesproken is het dessert geen vast onderdeel van mijn maaltijd, maar wanneer ik eters over de vloer heb vind ik het juist erg leuk & lekker om het avondeten met iets zoets te besluiten. En dit kan variëren van een uitbundige taart tot een eenvoudig puddinkje. Het liefste kies ik een dessert dat ik uren van tevoren (of liever nog de dag ervoor) kan maken, zodat ik op de avond zelf niet lang meer in de keuken hoef te zijn en alle tijd voor mijn gasten heb.

Gelukkig zijn er veel desserts die in deze categorie vallen, zo ook de semifreddo. Alweer enige tijd geleden heb ik deze limoncello semifreddo gemaakt, en als ik er aan terugdenk loopt het water mij weer in de mond. Wat was dit een verrukkelijk toetje. Het uiterlijk van deze semifreddo vertoont overeenkomsten met dat van een tiramisu, maar hij smaakt echt anders.

De roomkaas en mascarpone zorgen voor een heerlijke romigheid en de citroen en limoncello voor een intense frisheid. En wanneer je er een glaasje limoncello bij schenkt heb je een geweldige afsluiter van de avond. Wat een verwennerij. 

Tip: niet vergeten de semifreddo tijdig uit de vriezer te halen, dit komt de smaak ten goede.


Ingrediënten

  • 2 citroenen
  • 275 g fijne kristalsuiker
  • 80 ml limoncello
  • 320 g lemon curd
  • 200 g roomkaas
  • 250 g mascarpone
  • 27 lange vingers

Extra nodig
Cakevorm van ca. 20 x 9,5 cm, huishoudfolie, zesteur
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, minstens 6 uur wachten

Werkwijze

  • Rasp met behulp van een fijne rasp de schil van 1 citroen. Pers de citroen uit.
  • Verwarm het citroensap samen met de citroenrasp en 75 g fijne kristalsuiker in een steelpan. Blijf roeren tot de suiker is opgelost.
  • Haal de pan van het vuur en voeg de limoncello toe. Roer goed door. Zet apart.
  • Doe de roomkaas en de lemon curd in een kom en mix door elkaar. Klop er 100 g fijne kristalsuiker door.
  • Klop er vervolgens de mascarpone door.
  • Bekleed de cakevorm zo strak mogelijk met huishoudfolie. Laat de folie ruim over de rand hangen.
  • Doop 9 lange vingers in het limoncellomengsel en schik ze op de bodem van de cakevorm.
  • Verdeel hierover de helft van het roomkaasmengsel.
  • Doop weer 9 lange vingers in het limoncellomengsel en schik ze op het roomkaasmengsel.
  • Verdeel hierover het resterende roomkaasmengsel.
  • Doop weer 9 lange vingers in het limoncellomengsel en schik ze op het roomkaasmengsel.
  • Vouw de overhangende huishoudfolie over de lange vingers en plaats de semifreddo 6 uur (of een hele nacht) in de vriezer.
  • Rasp met behulp van een zesteur flinterdunne sliertjes schil van 1 citroen.
  • Verwarm 100 g fijne kristalsuiker, 100 ml water en de zest (de flinterdunne sliertjes citroenschil) in een pannetje op matig vuur.
  • Roer tot de suiker is opgelost en laat de suikersiroop 5-6 minuten licht inkoken.
  • Schenk in een kom en laat afkoelen. Tijdens het afkoelen wordt de siroop stroperig.
  • Haal de semifreddo ca. 20 minuten voor het serveren uit de vriezer.
  • Stort hem op een bord/snijplank, verwijder de folie en snijd de semifreddo in dikke plakken.
  • Sprenkel wat van de citroensiroop over iedere plak.
  • Serveer.





Bron recept: Delicious magazine juni 2012

Reacties