Barquettes met frambozen & witte chocolade

Barquettes met frambozen & witte chocolade
Koud weer, ik ben er dol op. ’s Nachts slaap ik fijner en overdag kan ik beter geconcentreerd mijn werk doen (mits de verwarming niet te hoog staat natuurlijk). Toch waren de temperaturen, en dan vooral de snijdende wind, van deze week ook voor mij een beetje too much. In de vroege ochtend na een half uur fietsen half bevroren op je werk arriveren is niet echt mijn ding. Ik verlang nu echt naar de warme zomerzon. Al trappend tegen de koude wind zat ik elke ochtend al in mijn gedachten buiten in mijn achtertuintje aan een verrukkelijk ontbijtje, terwijl de zomerse ochtendzon heerlijk mijn gezicht verwarmde. 

En wanneer ik in de winter aan de zomer denk, dan krijg ik zin in frambozen… en wanneer deze frambozen dan eenmaal op mijn aanrecht liggen, dan kan ik mezelf niet meer tegen de bakkriebels verzetten. En dat resulteerde in deze overheerlijke barquettes met frambozen. Deze ovale schuitjes zijn gevuld met een zachte frangipane-vulling waarop frisse frambozenbolletjes liggen, versierd met witte chocolade. Echt om van te smullen. Dit gebakje maakt van elk koffie- of theemomentje echt een feestje. 

Tip: Voor de frambozenbolletjes heb ik de Pavoflex 3D siliconen vorm voor 48 minitruffels van 20 mm doorsnee gebruikt ~ als je geen barquette vormpjes hebt, kun je ook andere kleine (tartelette) vormpjes gebruiken. De vormpjes die ik gebruikt heb zijn 9 cm lang ~ ik heb ongeveer 20 barquettes uit dit recept gehaald 


Ingrediënten
  • 3 blaadjes witte gelatine
  • 250 g frambozen
  • 185 g fijne kristalsuiker
  • 6 eidooiers 
  • 2 eieren
  • 235 g boter, zacht
  • 192 g bloem
  • 1 zakje vanillesuiker
  • snufje zout
  • 60 g amandelmeel
  • witte chocolade decoratie (bijv. chocoladekrullen)
Extra nodig
Fijne zeef, staafmixer, hoge maatbeker, siliconen bakvorm met (half)ronde bollen/bolletjes, ronde uitsteekvorm van 7 cm doorsnede, huishoudfolie, spuitzakken, ca. 20 (geribbelde) barquettes vormpjes
Tijd (ongeveer)
> 60 minuten bereiding, 12-14 minuten oven, minstens 2 uur wachten

  • Laat de gelatine weken in koud water. 
  • Pureer de frambozen fijn met een staafmixer. Hang een fijne zeef boven een kom en schenk de frambozenpuree in de zeef. Wrijf met de bolle kant van een lepel de puree door de zeef, zodat de pitjes achterblijven en je een gladde puree krijgt.
  • Verhit de frambozenpuree en 60 g fijne kristalsuiker in een steelpan.
  • Voeg al kloppend met een garde 3 eidooiers en 1 ei toe. 
  • Breng alles al roerend met een garde op laag vuur aan de kook. 
  • Haal de pan van het vuur. Knijp de gelatine goed uit en voeg deze toe aan het frambozenmengsel. Roer er goed door. Voeg daarna 75 g in kleine stukjes gesneden boter toe en blijf roeren tot de boter is gesmolten. 
  • Duw het mengsel met een spatel door een zeef. 
  • Schenk het mengsel in een hoge maatbeker en mix het in 1 minuut met de staafmixer glad en romig. 
  • Schenk de crème in (half)ronde vormpjes (dit gaat gemakkelijk met een spuitzak) en zet deze vormpjes vervolgens afgedekt tot gebruik in de diepvries.
  • Maak het deeg. Zeef 180 g bloem boven een grote kom en maak een kuiltje in het midden. 
  • Doe 65 g kristalsuiker, 1 zakje vanillesuiker, 3 eidooiers, 100 g zachte boter in blokjes en een snufje zout in het kuiltje.
  • Wrijf vanuit het midden alle ingrediënten met je vingertoppen door elkaar, tot je een zacht, soepel en samenhangend deeg gekregen hebt. 
  • Vorm een platte bal van het deeg en verpak deze in huishoudfolie. Leg het deeg minstens 1 uur in de koelkast te rusten. 
  • Haal het deeg uit de koelkast en kneed het even door.
  • Rol het deeg op een met bloem bestoven werkvlak uit tot ongeveer ½ centimeter dik. 
  • Bekleed de vormpjes met het deeg. 
  • Plaats ze voor 20 minuten terug in de koelkast. 
  • Verwarm de oven voor op 200°C. 
  • Bereid de frangipane. Meng 60 g kristalsuiker samen met 60 g amandelmeel in een kom. Zet even apart.
  • Klop 60 g boter zacht in een andere kom. Voeg het suiker-amandelmeelmengsel (broyage) en 1 ei toe. Meng goed en klop tot een luchtig beslag. 
  • Zeef er 12 g bloem boven en spatel dit door het beslag.
  • Vul een spuitzak met de frangipane en vul de vormpjes ermee (niet helemaal tot aan de rand, vul ze voor ongeveer 2/3).
  • Bak de taartjes in circa 12-14 minuten goudbruin en gaar in de oven. 
  • Haal de taartjes uit de oven en laat ze afkoelen.
  • Haal de halve frambozenbolletjes uit de vormpjes en leg ze op de afgekoelde taartjes.
  • Versier de taartjes met witte chocolade decoratie naar keuze.

Reacties