Citroen-maanzaad scones

Citroen-maanzaad scones
Op paaszondag mijn familie laten ontwaken met de geur van versgebakken warme scones. Het water loopt me nu al in de mond bij deze gedachte, ik ben namelijk echt dol op scones (en mijn familie gelukkig ook). Mijn dag mogen starten met een verse scone op mijn ontbijtbordje is voor mij dan ook de ultieme traktatie. Vooral als deze scone besmeerd is met een dikke laag clotted cream en een flinke klodder jam. Pure verwennerij. 

Omdat ik mijn familie vorig jaar met Pasen ook al heb verwend met scones, en de feestelijke paastafel er niet elk jaar hetzelfde hoeft uit te zien, heb ik dit jaar een andere scones-variant gemaakt, eentje met citroen en maanzaad besmeerd met lemon curd. En zo krijg je een verrukkelijke combinatie van smaken: licht gezoete scones, een laag zachte en romige clotted cream met daarop frisse en lichtzure lemon curd. Zo lekker, je zou willen dat het vaker paaszondag was. 

Tip: dit recept is goed voor ca. 8-10 scones


Ingrediënten
  • 400 g bloem, gezeefd
  • 25 g witte basterdsuiker
  • 1 tl zuiveringszout
  • 1 tl bakpoeder
  • geraspte schil van 2 citroenen
  • snufje zout
  • 50 g roomboter, zacht
  • 230 g magere yoghurt
  • 50 g lemon curd
  • 1 ei
  • maanzaad
Extra nodig
bakplaat, bakpapier, deegroller, ronde uitsteekvorm van 7 centimeter doorsnee
Tijd (ongeveer)
10 minuten bereiding, 15 minuten oven, 10 minuten wachten


  • Verwarm de oven voor op 200°C. Bekleed een bakplaat (of twee) met bakpapier. 
  • Meng met een garde in een grote mengkom de bloem, suiker, zuiveringszout, bakpoeder, citroenrasp en het zout tot alles goed is vermengd.
  • Voeg de zachte boter, yoghurt en lemon curd toe. Meng alles goed met een lepel totdat het mengsel vaster van structuur wordt. 
  • Bestuif je werkblad met wat bloem en kneed het deeg mooi glad. 
  • Rol het deeg  het met een deegroller uit tot een plak van ongeveer 3 centimeter dikte. 
  • Druk met de ronde uitsteekvorm cirkels uit het deeg en leg ze op de met bakpapier beklede bakplaat. 
  • Klop het ei los en kwast het over de scones. Bestrooi royaal met maanzaad.
  • Plaats de bakplaat in het midden van de voorverwarmde oven en bak de scones in ca. 15 minuten goudbruin en gaar.
  • Serveer de scones warm met jam, slagroom, clotted cream, roomboter, lemon curd en/of vers fruit. 


Reacties