Mascarpone-slagroomtaart met vers fruit

Mascarpone-slagroomtaart met vers fruit
Aan het begin van deze maand was er weer even een spannend momentje: aan wie word ik deze keer gekoppeld voor de maandelijkse Foodblogswap? Ik vind het altijd heerlijk om mezelf te verdiepen in het werk van collega-foodbloggers, maar meestal is de verscheidenheid aan recepten die in mijn straatje passen niet heel groot. Veel foodblogs zijn namelijk gericht op gezond koken en minder op bakken, dus het wordt mij soms heel moeilijk gemaakt. 

Maar gelukkig kreeg ik deze maand het blog ‘Knoeien met Inge (ondanks een rommelige keuken, altijd een lekkere maaltijd!)’ toegewezen. Een grote liefde van Inge is koken, maar naast een selectie van ‘hartige omnomnom’ gerechten zag ik tot mijn grote blijdschap ook genoeg  ‘zoete yumminess’ recepten. Mijn keuze viel direct op haar mascarpone-slagroomtaart met Licor 43, frambozen & bramen, een taart waarvan de naam alleen al mij spontaan deed watertanden. Ik ben echt dol op slagroomtaart, en de combinatie met romige mascarpone, zachte & zoete Licor 43 en veel vers fruit moest wel gewoon een match made in heaven zijn. 

Het resultaat was dan ook hemels lekker. De cake is heerlijk luchtig, de slagroom is door de toevoeging van de mascarpone lekker vol van smaak en het verse fruit zorgt voor een fijne & frisse bite. Zelfs op grauwe, grijze en koude dagen roept een plakje van deze taart een boel zonnige gezelligheid op.  


Ingrediënten
  • 3 eieren
  • 65 g fijne kristalsuiker + 3 el
  • snufje zout
  • 12 g vanillesuiker
  • geraspte schil van 2 citroenen
  • 45 g bloem
  • 30 g maizena
  • 100 ml Licor 43 + 4 el
  • 500 g mascarpone
  • 250 ml slagroom
  • witte chocoladekrullen
  • vers fruit
  • poedersuiker
Extra nodig
Springvorm van 20 centimeter doorsnee, bakpapier, spuitzak, rond spuitmondje
Tijd (ongeveer)
50 minuten bereiding, 35-40 minuten oven, 2 uur wachten

  • Verwarm de oven voor op 165°C. Vet de springvorm in en bekleed de bodem met bakpapier. 
  • Splits 3 eieren. 
  • Klop in een kom de eidooiers met 25 g fijne kristalsuiker tot een luchtige en romige crème, die als een dik lint van je garde afloopt.
  • Klop in een vetvrije kom de eiwitten met een snufje zout stijf. Voeg tijdens het kloppen geleidelijk 40 g fijne kristalsuiker en 12 g vanillesuiker toe. 
  • Schep het eiwit en de geraspte schil van 1 citroen op de dooiercrème.
  • Zeef hier de bloem en de maizena boven.
  • Spatel alles heel luchtig door elkaar. 
  • Giet het beslag in de springvorm en strijk het glad.
  • Bak de biscuitbodem in het midden van de voorverwarmde oven in ongeveer 35-40 minuten gaar. 
  • Laat de bodem eerst iets afkoelen in de vorm en stort deze dan op een taartrooster. Laat de bodem helemaal afkoelen. 
  • Snijd de afgekoelde bodem in drie lagen. 
  • Besprenkel de drie taartlagen met 100 ml Licor 43. De bovenste taartlaag kan je het beste even omdraaien, de likeur trekt het beste aan de onderzijde van de laag in. 
  • Klop de mascarpone samen met de slagroom, 3 el fijne kristalsuiker, de geraspte schil van 1 citroen en 4 el Licor 43 tot een dikke en romige crème.
  • Bestrijk de onderste taartlaag met ca. ¼ van de mascarponeroom en verdeel hier wat vers fruit over.
  • Bestrijk de tweede (middelste) taartlaag met ca. ¼ van de mascarponeroom en leg deze laag op de onderste laag. Verdeel ook hier wat vers fruit over.
  • Leg er de bovenste taartlaag op. 
  • Bestrijk de zijkant en bovenzijde van de taart met mascarponeroom. Doe de overgebleven room in een spuitzak met rond spuitmondje en spuit dopjes op de bovenzijde van de taart.
  • Plaats de taart 1 uur in de koelkast om op te stijven.
  • Versier de taart voor het serveren met vers fruit en witte chocoladekrullen.
  • Bestuif met poedersuiker.
  • Serveer.


Mascarpone-slagroomtaart met vers fruit

Reacties

  1. IK VIND EE HEERLIJK RECEPTEN OM VAN TE SMULLEN

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik vond dit dessert zo heerlijk lekker dat ik met andere bloem'suiker'boter gemaakt hebt om bij de koffie te geven

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er klopt niks van dit recept, de alle stappen secure gevolgd en eindigde met een 2 cm laagje taart.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten