Amarettoparfait

Amarettoparfait
Toetjes. Ik ben er echt dol op. Tiramisu, pudding, crumble, mousse, pavlova, bavarois, crème brûlée, panna cotta, ijs… ik vind het allemaal lekker en ik krijg er echt geen genoeg van. Natuurlijk heb ik zo mijn favorieten (tiramisu!), maar ’s avonds na het diner smaakt elk toetje goed. Zolang het maar zoet is. 

Wanneer de temperaturen buiten oplopen heb ik vaak wel behoefte aan iets fris. Ijs, een parfait of semifreddo is dan vaak het dessert van mijn keuze. Recentelijk maakte ik deze amarettoparfait (naar een recept uit Delicious. Het kookboek!), een diepgevroren maar zacht dessert met room, amaretti, krokante amandelen, amaretto en naar wens geserveerd met een karamelsaus. Mmmm. 

Als je het over hemels lekkere toetjes hebt, dan mag deze parfait eigenlijk niet ontbreken. Het is voor mij echt de ideale afsluiter van de maaltijd. Geniet ervan.


Ingrediënten
  • 100 g amandelen met vlies, grof gehakt
  • 225 ml slagroom
  • 3 eieren, gesplitst
  • 60 g poedersuiker, gezeefd
  • 60 ml amaretto
  • 80 g geroostede blanke amandelen, fijn gehakt
  • 60 g amarettikoekjes, verkruimeld
Extra nodig
cake- of broodvorm van 1 liter inhoud (ca. 21 x 10 cm), huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, minstens 4 uur wachten


  • Bekleed de cakevorm zo strak mogelijk met huishoudfolie. Laat de folie ruim over de rand hangen. 
  • Bestrooi de bodem helemaal met 100 g grof gehakte amandelen met vlies. 
  • Klop de slagroom tot zachte pieken. Zet apart.
  • Klop in een andere kom de eidooiers met de poedersuiker tot een bleke, dikke en romige massa.
  • Klop in schone vetvrije kom de eiwitten tot zachte pieken. 
  • Meng de amaretto, geroosterde amandelen en verkruimelde amaretti door de dooiermassa. 
  • Spatel vervolgens de slagroom en het eiwitschuim voorzichtig en luchtig door de dooiermassa. 
  • Giet de massa in de voorbereide vorm en tik de vorm een paar keer stevig op je werkvlak, om eventuele luchtbellen te verwijderen. 
  • Dek af met de overhangende folie en plaats minstens 4 uur, of tot de volgende dag, in de vriezer. 
  • Vouw de folie terug en stort de parfait op een schaal. Verwijder de folie. 
  • Snijd in plakken en serveer direct. 



Reacties