Blauwe bessen tulband

Blauwe bessen tulband
Geef jij jezelf weleens een cadeautje? Ik niet overdreven vaak, maar ik vind het wel belangrijk om zo nu en dan even stil te staan en mezelf een verwenmomentje te gunnen. Om lief te kunnen zijn voor anderen moet ik namelijk ook lief zijn voor mezelf. En zo’n cadeautje hoeft niet altijd geld te kosten, ik vind het al heel erg fijn om ‘tijd’ cadeau te krijgen, bijvoorbeeld een leeg weekend zonder verplichtingen. Maar ik geniet ook heel erg van tastbare cadeau’s: een goed boek, nieuwe schoenen of iets voor in de keuken. 

Recentelijk heb ik mezelf een nieuwe Nordic Ware bakvorm cadeau gedaan (de Brilliance bakvorm), en daar had ik een goede reden voor, ik had namelijk mijn rijbewijs gehaald. Ietwat aan de late kant, maar ik had er nooit eerder de financiële middelen voor. En bij het behalen van zo’n prestatie vond ik een cadeautje wel passend. 

Zoals ik van Nordic Ware gewend zijn, is het ontwerp van deze Brilliance bakvorm ook weer schitterend om naar te kijken. De tulband is in mijn ogen zó mooi, dat hij geen extra decoratie meer nodig heeft (misschien een beetje poedersuiker). Maar het gaat natuurlijk niet (alleen) om het uiterlijk, de smaak is voor mij het allerbelangrijkst. En deze is echt heerlijk zomers. Tijdens het bakken zweven de zoete geuren al door je keuken, en bij elke hap proef je de frisheid van de citroen en de blauwe bessen. Heerlijk genieten. 


Ingrediënten
  • 155 g boter
  • 155 g fijne kristalsuiker
  • 4 eieren, gesplitst
  • 3 el sinaasappelsap
  • 1 ½ tl vanille-extract
  • 1 tl amandelextract
  • geraspte schil van 1 ½ citroen
  • 170 g zelfrijzend bakmeel
  • ½ tl zout
  • 500 g blauwe bessen
  • bloem
  • amandelschaafsel
  • poedersuiker, optioneel (om te bestuiven)
Extra nodig
Tulbandvorm van ca. 2,4 liter inhoud
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, ca. 55 minuten oven, 30 minuten wachten


  • Verwarm de oven voor op 170°C. Vet de tulbandvorm in met boter en bestuif hem met bloem.
  • Klop de boter met de fijne kristalsuiker in een kom in ongeveer 10 minuten bleek en romig. 
  • Voeg al kloppend één voor één de eierdooiers toe, gevolgd door het sinaasappelsap, het vanille- en amandel-extract en de geraspte citroenschil. 
  • Klop de eiwitten in een aparte kom tot stijve pieken .
  • Schep een flinke klodder stijfgeklopt eiwit bij het botermengsel en spatel dit erdoor. Spatel vervolgens de rest van het eiwit erdoor. 
  • Zeef het zelfrijzend bakmeel en het zout erboven. Spatel rustig door.
  • Hussel de blauwe bessen met wat bloem en meng ze voorzichtig door het beslag.
  • Schep het beslag in de bakvorm en strijk het glad. Bestrooi met amandelschaafsel. 
  • Bak de tulband in ongeveer 55 minuten gaar, tot een satéprikker er weer schoon uit komt. 
  • Laat de tulband 10 minuten afkoelen in de vorm en stort deze dan op een rooster. 
  • Bestrooi de tulband voor het serveren eventueel met poedersuiker en serveer warm of op kamertemperatuur. 

Reacties